Overwinteren 4 - Portugal, Algarve

Het blijkt dat we wel geluk gehad hebben met onze ruime camperplek met fraai uitzicht en dat voor vijf euro per dag. Regelmatig zien we mensen tevergeefs naar een plek zoekend langskomen. Velen blijken zo tegen Kerst en Oud/Nieuw te zorgen voor een vaste stek. We staan - niet gepland, maar wel gezellig – naast twee solex camperstellen.

Er komen af en toe ook solo’s en/of solexen langs die op een camperplaats in de buurt staan. We maken wandelingen in de omgeving of naar het stadje voor één van de vele terrasjes of gaan daar af en toe gezamenlijk met campervrienden uit eten. We horen alarmerende weerberichten uit Nederland; alle kleuren codes zijn al aan de orde geweest. Het klinkt erg onwerkelijk terwijl hier elke dag de zon weer schijnt. Alhoewel we ook hier op zondag de 10e december een code oranje hebben vanwege een verwachte storm! Het blijkt uiteindelijk mee te vallen en zich te beperken tot ’s nachts wat flinke wind en regen.

Op woensdag de 13e maken we met de camper een uitstapje naar het hoogste punt van de Algarve: Foia op zo’n 900 meter. Als we in de smalle straatjes van het plaatsje Monchique onze camper eindelijk ergens kunnen parkeren blijkt het al een hele speurtocht om de Tourist Information te vinden. Ons plan is om van daaruit naar de top te lopen, maar dat wordt ons door de dame van TI erg afgeraden. De route is namelijk wel bewegwijzerd, maar die is niet erg betrouwbaar, iets wat ons hier inmiddels wel bekend in de oren klinkt. We volgen dan maar het advies op om verder naar boven te rijden, daar de camper te parkeren en van daaruit een route rond de top te lopen. Het weer is prima en de route blijkt flink te dalen en te stijgen, dus onze kuiten worden danig op de proef gesteld. Het uitzicht is mooi maar ook hier blijkt de bewegwijzering niet altijd even duidelijk zodat onze tocht iets langer wordt dan gepland …

Fietsen is hier niet zo gemakkelijk vanwege de fikse hoogteverschillen. Zelfs met de mountainbike kost het Anno nog behoorlijk wat moeite. Dus we lopen hier veel, naar één van de drie supermarkten, de markt, het centrum met allerlei winkeltjes, terrasjes en restaurantjes, of in de omgeving in de heuvels of langs de rivier.

Vanwege een accuprobleem (we zitten in één klap ’s avonds in het donker en zonder tv) reizen we maandag de 18e zo’n 15 km verderop naar Armação de Pera naar Camper Technik Algarve. De eigenaar Ingo Bruhns is een Duitser en dat blijkt wel handig voor de communicatie als hij contact opneemt met onze camperdealer in Duitsland. Het blijkt een garantiekwestie en er worden 2 nieuwe accu’s besteld. Tot die tijd moeten we zuinig met energie doen, want alles moet nu via één verminderd functionerende accu. Overdag wordt ie wel geladen door de zonnepanelen en ’s avonds kunnen we het dan net redden met een paar lampjes en de tv een paar uurtjes aan. Er is wel elektra op de CP maar niet alle plaatsen kunnen aangesloten worden want dan knalt het elektriciteitsnet er uit. En één extra plaats aansluiten blijkt niet te gaan ….

Op woensdag gaan we met z’n zessen met de bus naar Portimão. We gaan al vroeg op pad, om kwart voor negen, en halen maar ternauwernood de bus. We dolen wat door het stadje, het winkelcentrum, de chinese winkels met duizenden spulletjes, zien de kerstman en de kerststal, eten wat, drinken wat en rollen aan het eind van de dag de bus weer in om tijdens een ‘happy hour’ in de laatste zonnestralen de dag te evalueren.

Op vrijdag de 22e krijgen we een telefoontje dat we de accu’s kunnen ophalen. We (nou ja, Anno dan …) moeten ze er dan wel zelf inzetten, want anders wordt het na de kerstdagen. Na een probleemloze installatie de volgende morgen wordt alles al snel weer via de zonnepanelen opgeladen en functioneert onze stroomvoorziening weer.

Op zondag de 24e is er hier op de CP om 11:00 uur ’s morgens een ‘Christmas Party’ wat inhoudt dat we allemaal een ‘Christmas Cake’ krijgen en één of meer glaasjes rode of witte port. Het smaakt goed en in allerlei talen wordt er gezellig gekwebbeld.

Later meer ….

Voor nu: Iedereen fijne dagen en een gezond en voorspoedig 2018 gewenst !!

Peter

Fijne feestdagen

Marjolijn

Ben (er) weer helemaal bij ?
Griet uit grijs NL, erg leuk met mijn kleindochter Elise en de verdere familie.
Kom na de feestdagen terug naar de zon

Eef

Fijne feestdagen

Ton en Henny

Nou lekker met een zonnetje. Het is hier maar bedompt weer. Wij wensen jullie fijne feestdagen en een gezond en een gelukkig 2018.

Roel

Klinkt wel heel erg aantrekkelijk daar

Hans en Antje

Fijne feestdagen en een gezond 2018.
Geniet ervan.

Jan

Handig hè , zo ‘n ingebouwde monteur. Waardeer hem maar eens flink !

Hans & Rita jacobs

Hallo Mia en Anno hele fijne feestdagen en een heel goed en gezond 2018. Geniet van jullie prachtige reis door Portugal.
Lieve groetjes,
Hans en Rita

P.V.

Wat schrijfje leuk! Gelukkig Nieuw Jaar samen??

Geurt, Petra en Niels

Mooie reis