Australië, Northern Territory, Darwin - week 1

Begin januari, nadat zoonlief weer vertrokken was naar Australië, hervatten wij de werkzaamheden aan de nieuwe hobbyruimte weer. Dat we hem al enkele maanden daarna achterna zouden reizen was toen nog onzeker en gaandeweg leek het er op dat de officiële doctoraat uitreiking in mei niet meer gehaald zou kunnen worden en het dus wel november zou worden. Echter, op 30 april plotseling een bericht van ‘down under’ dat de zogeheten Thesis in één keer goedgekeurd is en er niets meer aan hoeft te veranderen. Dus is de uitreiking tóch op 23 mei …

Dat betekent: snel op zoek naar een enigszins betaalbaar ticket. Na een paar uur speuren op internet is deze gevonden: vertrek op 6 mei en vliegen via Dubai en Perth naar Darwin. Terug via Melbourne naar Dubai, waar we een dagje tijd hebben om de stad te verkennen, en dan terug naar Schiphol. Ook een appartementje in de buurt van Rens is snel gevonden via Airbnb. Een e-Visum gaat via een elektronische procedure langs Australische overheidsinstanties maar lukt wonderwel ook binnen een paar dagen. Zelfs een persoonlijke OV-Chipkaart voor Anno komt nog net op tijd dinsdag voor vertrek binnen. Dan nog even wat zaken regelen voor de verbouw van de benedenverdieping, die begin juni start. Gelukkig was de keuken al uitgezocht, er wordt nog hier en daar wat gemeten en berekend en terwijl wij in Australië zijn, zullen de voorbereidingen verder gaan.

Op woensdag 8 mei vertrekken we dan via Zwolle met de Intercity naar Schiphol. De afhandeling op Schiphol verloopt redelijk vlotjes, alleen het papieren zakdoekje wat ik in m’n zak heb, moet er toch even uit … Rond 15.30 vliegen we dan en na een zit van bijna 7 uur en zo’n 5200 km verder zijn we in Dubai. Via allerlei héééle lange gangen en uiteindelijk nog een ritje met de metro (allemaal binnen in het Airport complex) zijn we dan bij de gate vanwaar we 9000 km verder vliegen naar Perth. De vlucht verloopt soepeltjes en circa 11 uur later staan we weer aan de grond. Onderweg krijgen we voor ons gevoel altijd op de verkeerde momenten eten. Door het tijdsverschil natuurlijk, maar terwijl we denken een ontbijt te moeten hebben, krijgen we warm eten … In Perth moeten we zelf de koffers weer ophalen en meenemen naar Gate 4. Maar dat lijkt simpeler gezegd dan gedaan … We zien gate 1 en 2, maar 3 en 4 ?? Bij navraag blijkt dat we naar buiten moeten, waar iets verderop een halte is, vanwaar we met een bus circa 20 minuten verderop naar een ander vliegveldje gebracht worden. En daar is gate 4! Een kleine 3,5 uur later en ruim 4000 km verder arriveren we in Darwin, waar zoonlief ons met de gehuurde Quasqai ophaalt. Het is dan uiteindelijk rond 2 uur ’s nachts plaatselijke tijd (in Ned 17:30) als we in ons appartement aankomen.

De volgende morgen (eigenlijk dezelfde dag) zijn wij nog aan een ontbijt toe en Rens al aan z’n lunch, dus maken we er maar een brunch van. We doen boodschappen en verder niet veel … Ook zaterdag en zondag hebben we wel nodig om bij te komen van de jetlag, te wennen aan de temperaturen en wat te lummelen en bij te kletsen.

Op maandag doen we een tour langs de Noordwestkant van Darwin, de vele stranden, de Universiteit waar Rens verbleef, maken even kennis met de joviale begeleider professor Pascal die oorspronkelijk uit Frans-Canada komt en lunchen op een super mooie plek in de schaduw aan het strand. De Aussies vinden de temperatuur lekker momenteel, circa 32-34 graden, en vooral ’s nachts koelt het lekker af tot 22-25 graden … Wij denken daar anders over …

Alles is hier groot, breed en overal is heel veel ruimte, veel groen, veel parkeerplek, overal bankjes én vrij te gebruiken barbeques, openbare toiletten en ook overal vrij gebruik van water. Darwin heeft een lange kustlijn met heel veel inhammen en supermooi blauw water! Alleen jammer dat je er geen duik in kan nemen vanwege de “Jelly Fish” een soort kwal die dodelijk is en vanwege de Salty’s, de zoutwaterkrokodillen die vrij agressief zijn en heus niet met een boogje om je heen lopen … Je kan wel zwemmen in de binnenwateren die ‘krokodilvrij’ gehouden worden en ook wel in zwembaden aan zee.

Dinsdag ‘doen’ we een middagje Darwin City. Dat ligt circa 10 km van waar Rens woont. We gaan via de Botanical Gardens, die nog niet helemaal klaar zijn voor het seizoen, naar de havens en het bekende Darwin Waterfront in het centrum van de stad. Dat is een soort enorme vijver met zeewater, maar wel afgescheiden van zee. Jong en oud kan zich hier vermaken. Er is heel veel ruimte en groen rondom de ‘vijver’. En daaromheen weer, net iets hoger gelegen en daardoor mooi zicht op het geheel, heel veel terrasjes waar we er natuurlijk één van uitproberen. We kijken ook nog even bij een luxe wijk met huizen aan het water met een eigen jachthaventje voor de deur … en dan sluiten we de dag af met een etentje bij een Indisch restaurant.

Lisette

Lekker temperatuurtje daar:) Heel veel plezier bij de uitreiking! Een zoon om trots op te zijn.

Egbert

Leuk verslag Mia en Anno, heel veel plezier daar en feliciteer Rens van ons met het behalen z’n doctoraat . Vr Gr Egbert en Mieke.

Ton en Nelleke uit Alkmaar

Geniet samen en feliciteer Rens ook van de familie van Anno.

Henk Jannie

Weer een hele reis gemaakt! Mooie foto's!
Veel plezier met de uitreiking.
Daar kun je trots op zijn! Henk zou vast ook ape trots zijn geweest!!!
Nog een mooie tijd met elkaar!

Ton en Henny.

Wat een belevenis. Geniet ervan. Veel plezier bij de uitreiking. Groetjes ons.

Hans en Antje

Geniet er samen van en heel veel plezier bij de uitreiking.

Marinus en Annie

Mooi om te horen hoe het bij jullie is. Groetjes aan Rens en een fijne tijd gewenst. Geniet van het mooie weer.

Geurt, Petra en Niels

Veel plezier daar. Lekker varen op Yellow Water :)
Grtn aan Rens

Henk & Alice

Heel veel plezier daar en alvast de felicitaties en de hartelijke groeten voor Rens.

Eef

Zakdoeken, Jos had dezelfde ervaring. Geniet ervan en doe Rens de groeten

Albert en Martha

Heerlijk genieten?Veel plezier samen en een borrel ?straks bij de uitreiking, alvast Rens en jullie twee gefeliciteerd.

Yvonne&Roel

Klinkt allemaal weer fantastisch. Vermoeiend de reis maar het lijkt er op dat het de moeite waard was. Wat maken jullie toch heerlijk veel mee en zien jullie veel van de wereld. Geniet maar lekker en groetjes vanuit Frankrijk

lu

da’s nog eens wat anders!

Henk en Gerrie.

Hallo Mia en Anno.
Wat geweldig dat Rens het behaald heeft, feliciteer hem namens ons.
En geniet samen van de tijd in Australië.

Groetjes uit Den Ham.

Marjolijn

Wat heerlijk! Een zoon in het buitenland...... zo kom je nog eens ergens ;)
Ik zit in de trein naar eindhoven, morgen vlieg ik naar Malta. Dat is gelukkig slechts 2 uur !!
Geniet verder, ik lees verder