De NKC Solo Groep ??

Zoals de meesten wel weten heb ik me in april 2014 aangemeld bij de NKC Sologroep.Het is voor veel mensen moeilijk voor te stellen wat dat nou eigenlijk is.  Dus zal ik trachten dat wat uit te leggen.

Zo'n 20 jaar geleden is de Sologroep binnen de NKC opgericht door 2 dames waar de partner van overleden was en die toch graag wilden blijven camperen. Inmiddels is de groep gegroeid tot over de 500 personen en wordt er dit jaar in Groenlo dus weer een  lustrumfeest gevierd.

Het is een groep met gelijkgestemde mensen. De meerderheid is alleen vanwege overlijden van de partner. Alleen op stap gaan met een camper doe je niet zo snel, bovendien vinden de meesten het ook niet zo gezellig.

Maar er is meer dan alleen het camperen. Doordat je samen eenzelfde soort achtergrond hebt, voel je elkaar snel aan. Tranen mogen, ook na jaren nog. Omdat iedereen het zo goed begrijpt, is er altijd wel een arm om je heen. Je praat met elkaar over je partner. Van de mensen met wie je veel omgaat weet je ook altijd de naam van de partner. Je praat over de weg die je afgelegd hebt en nog moet gaan. Hoe doe jij dat dan en hoe los jij dat dan op?  Sommigen voelen zich 'schuldig' als ze voor de eerste keer na het overlijden van de partner weer lachen of dansen. Ook dat herkent iedereen en samen worstelen we ons er doorheen.Daarnaast is er ook altijd veel plezier en het gebruikelijke 'happy hour' als de vijf in de klok is. Of een keer samen eten of 's avonds koffie of een wijntje drinken. Maar wil je eens alleen zijn of de avond alleen in de camper doorbrengen is er ook niemand die dat raar vindt. Niets moet en alles mag!

Tijdens een Solo-evenement (voorjaar, zomer en najaar) zijn er soms meer dan 200 campers aanwezig. Tijdens zo'n evenement zijn er wat vaste onderdelen zoals de koffie om 10:00 en 20:00 uur in de tent, het reisplein waar alle reiswensen worden verzameld en veelal op de vrijdagavond een 'happy hour'. Daarnaast worden er dan verschillende uitstapjes georganiseerd waar je op kan inschrijven. Veelal fiets- of wandeltochten met een bezoek aan een museum of iets anders. Op zaterdagavond is er meestal een buffet met muziek. Veel solo's komen eerder aan op zo'n evenement. Als de officiële start op vrijdagmiddag is, komen er vaak vanaf maandag of dinsdag al solo's binnendruppelen. Omdat de tijd vaak te kort is als je eenmaal wat 'ingeburgerd' bent. Je kent dan inmiddels al zoveel mensen die je graag weer wilt zien en spreken en waarmee je (reis-)plannen maakt.

En wat zo heerlijk is: je wordt wakker in je camper, je ontbijt en zet koffie en als je dan zin hebt in een praatje loop je gewoon naar buiten ... dat mis je thuis toch....