Start van de rondreis door Umbrie en Toscane ! (1e week)

Iedereen dank voor de reacties en Marga en Peter, bedankt voor de extra fotoruimte !

Het is al een gezellige bedoening op de camping als nagenoeg alle solo’s al binnen zijn op zaterdag 9 mei. Er wordt in verschillende groepjes gefietst, gewandeld, gezwommen en rond vijf uur ‘doen’ we met z’n allen het ‘happy hour’.

Zondagmorgen maken Peter, Lu, Anno, Willie en ik een wandeling van circa 14 km heen en terug langs het meer naar Passignano sul Trassimeno. De cappuccino daar op het terras smaakt prima. Rond half vier neem ik met Peter nog even wat reis’zaken’ door en we bereiden wat hapjes.

Om 17:00 is dan de aftrap van de reis. Er is welkomst hapje en drankje en Peter geeft een toelichting op de reis en wijst op wat aandachtspunten. De stemming zit er al snel in en iedereen heeft er zin in!

Op maandagmorgen om 8:30 staat Peter met z’n camper bij ‘ons huisje’ voor de deur om het grootste deel van mijn spullen in te laden. De overige zaken voor onderweg en uit de koelkast worden verdeeld over de campers van Willie en Anno.

En dan ben ik vanaf dan echt dakloos … Omdat Peter ’s morgens meestal al vroeg vertrekt om direct naar de volgende camping te gaan om, reis ik overdag afwisselend met Willie en Anno mee. Vandaag met Anno. De routes zijn mooi en we maken diverse stops om van het uitzicht te genieten.

We komen rond 14:00 uur aan op de camperplaats in Gubbio. In verschillende groepjes bezoeken we Gubbio. Ik loop naar ‘boven’ om van daaruit met een kabelbaantje in een 2-persoons bakje staand naar de Chiesa di Sant Ubaldo. Van daaruit is er een geweldig overzicht over de stad.

Op dinsdag de 12e gaat de route naar Assisi. Ik reis vandaag in de camper van Willie mee. We kunnen via Perugia reizen, wat een mooie stad schijnt te zijn. We toetsen de coördinaten van een camperparking in en komen …. uiteindelijk nergens…… Het is druk in de stad en er zijn veel smalle straatjes en heel veel verkeer. De parkings blijken óf niet toegankelijk voor campers of vol. Uiteindelijk besluiten we om maar naar de camping in Assisi te gaan. De site seeiing hebben we nu wel per camper gehad …… Willie is blij als we de stad weer uitrijden …

Op woensdag de 13e lopen we met een groepje naar Assisi. Het is een uurtje lopen en aan het eind van de wandeling een flinke klim om het stadje in te komen. Assisi is, na Rome, de drukst bezochte plaats door pelgrims uit de hele wereld. Ook staat de stad op de werelderfgoedlijst van Unesco. We bekijken de stad, de Basilica di San Frescesco. Ik neem nog even een kijkje in de benedenkerk waar de beenderen van Franciscus bewaard worden, maar zie alleen maar veel beelden en steen en marmer.

Op donderdag de 14e reis ik weer met Anno en maken een stop in Spello. Het is een alweer hoog gelegen stad, dus veel klimwerk …. Mooie smalle straatjes, kerken, uitzichten … en natuurlijk een terrasje. Anderen bezoeken ook nog Spoleto, maar wij vinden één stad per dag wel voldoende en rijden verder naar Narni, waar we 3 dagen op camping Monti del Sole zullen verblijven.

Vanuit Narni kunnen we naar Rome, wat we de volgende dag met een groepje van 9 dan ook doen. We worden met 2 taxi’s opgehaald en worden op een station afgezet, van waaruit we verder naar Rome reizen. We nemen een hop on hop off bus en bekijken op deze manier de ‘highlights’ van Rome. Op het Sint Pietersplein krijgen we nagenoeg allemaal een loopneus en of tranende ogen. Het waait en het lijkt wel alsof ze zand rondblazen zodat we ontroerd zullen lijken …. Nou ja, dat maken wij er maar van. Omdat er een openbaar vervoer staking is, is het ontzettend druk in de stad en het wachten op de hop on hop off bus die vast zit in het verkeer duurt lang. Aan het eind van de dag heb ik weer contact met de SOS Alarmcentrale. Mijn camper is klaar en ik kan hem ophalen. Wel moet ik dan zelf eerst de reparatiekosten voorschieten. Ik mag hem op zaterdagmorgen wel ophalen.

Terwijl de anderen de markt in Narni gaan bezoeken, waar op zaterdag de 16e een wijnproeverij is, ga ik mijn spullen pakken. Eindelijk is het leven als dakloze ten einde ;-) Het is af en toe een speurtocht geweest in welke camper de spullen liggen, die ik nodig heb…. Ik laad de meeste spullen weer in de camper van Anno en we vertrekken rond 9:30 om rond 12:00 uur ons te melden bij de garage zo’n 130 km. verderop. Na wat wachten op de juiste persoon, blijkt dat het onmogelijk is om met Visa of een bankcard te betalen. En dus mag ik mijn camper niet meenemen… Geld pinnen kan ook niet want de bank is op zaterdag gesloten. Tja, dat hadden ze maar even niet gemeld bij de SOS. Wachten tot maandag dan …? Na nog wat overleg en de SOS die tussendoor belt om te vragen hoe het verloopt, mag ik uiteindelijk een overboeking doen op de computer van de garagehouder. Deze wordt aangeslingerd en een kwartiertje later kan ik beginnen. Ik print de overboekingsopdracht uit en daar nemen ze genoegen mee. Daarna moet de garagehouder de gegevens nog in de computer inbrengen die hij ook al opgeschreven had op een A4. Via dezelfde trage computer en tikkend met één vinger, zijn we een uurtje later ook daar mee klaar en mag ik eindelijk mijn camper meenemen. Heerlijk, om weer in m’n eigen ‘huissie’ te rijden.

We rijden terug en maken een overnachting in Castiglione aan het meer van Trassimeno. We krijgen een mooie plek op een kleine camping aan het meer. Ik laad de meeste spullen alvast weer in mijn camper. Ook het stadje waar we ’s avonds naar toe lopen, is de moeite waard.

Op zondag de 17e reizen we weer verder. Via erbarmelijk slechte wegen, belanden we in Orvieto, waar we op een parkeerplaats al wat andere campers van de groep zien staan. We gaan met de Funicolare (kabeltreintje) en bezoeken de cathedraal, Orvieto underground en een beroemde waterput. Op de terugreis vanaf Orvieto naar Bolseno waar we weer bij de groep zullen aansluiten, gaat het fout. We rijden vanaf onze navigatie, die voor beiden dezelfde route aangeeft en ik rijdt me vast in een tunneltje. De luifel raakt de bovenkant en ik moet achteruit rijdend weer terug. Ik baal ervan dat mijn net herstelde camper nu alweer (lichte) schade heeft. Als op de verdere reis ook nog de wegen zodanig slecht zijn, dat de planken met inhoud uit mijn voorraadkast rollen, wordt de stemming er niet beter op. Na aankomst op de camping, een lekker koel biertje en een bbq met mijn reisgenoten kom ik weer een beetje ‘bij’.

Op maandag de 18e is het voor de meesten een dagje uitrusten, wassen, klussen e.d. Ik maak mijn camper ook schoon van binnen, vul alles weer bij wat bijgevuld moet worden en doe de was. Het is rond de 30 graden, dus ik doe rustig aan.

Reacties

Reacties

marjolijn

wat een spannend verhaal!
een reis met veel extra's......
goed dat je het zo goed weet op te vangen (in ieder geval op papier).
Gedeelde smart was de halve,
nu komt de gedeelde vreugd: het 3dubbele!!
zie uit naar het vervolgverhaal.
Ik zit nu een paar dagen bij mijn nicht in Emilia Romagna, zaterdag weer naar Madelon aan het Gardameer.
Wij willen eind mei naar Venetie, komen jullie daar ook nog?

Marga

Nou aan ervaringen ontbreekt het niet, niet allemaal even leuk natuurlijk maar ik lees eigenlijk alleen maar dat je een fantastische reis hebt. Fijne mensen om je heen, veel moois te zien en je weet nu hoe de SOS werkt.....
Lieve groeten uit een koud en regenachtig Nederland....

Lisette

Nou, ik durf niet meer te zeggen dat je alle pech al gehad hebt hoor..... In ieder geval never a dull moment en je bent wel een surviver. Keep the motor rolling en geniet!

Eef

Het zit je ook niet mee. Maar hopen dat vanaf nu alles goed gaat. Hier is alles goed.

peter

Fijn dat je camper weer klaar is, en jammer van de luifel maar daar kom je ook wel weer overheen.Belangrijkste is dat er geen lichamelijke schade is.Lees dat je verder erg geniet van de reis, veel plezier en hopelijk mooi weer, en hoop dat je camper van verdere schade gevrijwaard blijft.

Frederik Wichertjes

Nou de pechgoden moeten jou ook wel hebben,hoop vanaf nu dat je er van verschoond blijft en dat het alleen genieten wordt. Groeten aan alle anderen en hou je taai!

Christie

Lieve Mia, ik heb je reis met je Solovrienden tot nu toe met belangstelling gevolgd, een reis die voor jou hier en daar niet over rozen gaat, maar die je wel een bron aan ervaringen geeft waar je weer wat aan kunt hebben. Vergeet niet: all is well that ends well !!
Les voor mij: ga niet in je uppie met je caravannetje ver het buitenland in... je kunt niet alles alleen :-))
Ik wens je vanaf nu een heerlijke reis toe. Groetjes !

marja beems

hallo allemaal in het verre italie.
wat een avontuur en natuurlijk spannend allemaal.
fijn , vor je mia, dat je de camper weer ter berschikking hebt, natuurlijk gaat alles niet vanzelf!!!!!!!!
jullie beleven veel en zien hele mooie dingen. wij reizen een beetje met jullie mee, herkenbaar en wat is italie toch een mooi land.
wij wensen jullie met alles nog een hele fijne vacantie en een super goede reis met veel veilige kilometers.
Groetjes en dikke xxxx speciaal voor Willie.
Jan en Marja
p.s. wachten met spanning op jullie volgende verhaal

Herma en Gerrit

Elke keer weer spannend om te lezen hoor!Jammer van de luifel.Fijn dat je goed wordt opgevangen door de solo groep. Denk dat Toscane ook heel mooi is. Wat maak jij veel mee, elke dag iets anders.Lekker genieten hoor!Kijk nu al uit naar het andere verslag.Lieve groetjes van ons

Wim en Bets sanders

Beste Mia, wij zijn vrienden van Lu. Wij genieten van jouw reisverslagen. Heel beeldend en onderhoudend. Wil je de groeten aan Lu doen van ons en natuurlijk onze goede wensen voor de rest van het gezelschap ! Goede reis verder !

Willie

Hoi Mia, wat zijn we toch druk he. Zo weer aan de bqq, jij met Henk op de scooter vlees gehaald en wij de salades klaar. Op naar de tent want het is een frisse en regenachtige dag bij Siena. Gezellig wordt het vast weer. Liefs aan familie en vrienden. Het gaat super met onze soloclub. Xxx

Petra

Dag Mia en reisgenoten, Mooi dat jullie rondreis nu begonnen is. Italie kan met een camper een knappe uitdaging zijn, het past niet altijd. Wat fijn te lezen dat onvoorziene zaken zo goed met elkaar worden opgelost!
Wens jullie veel moois en een verder ontspannen reis.
Petra

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!