Rondreis door Umbrie en Toscane (2e week)

Op dinsdag de 19e reis ik voor het eerst weer de volledige etappe mee in m’n eigen campertje van Bolsena naar Montepulciano . Het zonnetje schijnt en ik zit weer met een grijns achter het stuur. Heerlijk (haarspeld-) bochtjes draaien, muziekje aan ….mooie vergezichten, ik geniet. We komen met z’n 5-en aan bij het National Park Monte Rufeno. Omdat Anno en ik de enige wandelfanaten zijn in het gezelschap gaan we met z’n 2-en op pad. De route lijkt aanvankelijk vlak, maar gaat daarna behoorlijk steil bergopwaarts. Het uitzicht is fenomenaal ! Twee-en een half uur later zijn we weer beneden bij de parkeerplaats, waar onze campers staan en reizen verder door het mooie landschap.

Wanneer we weer omhoog rijden, gaat er een rood lampje op m’n dashboard branden. Het motorvermogen neemt af. Ik doe m’n alarmlichten aan en meldt via de portofoon aan Anno dat ik moet stoppen. Uiteindelijk lukt dat op een parkeerplaats bij een restaurantje. We vullen water bij in de radiateur, maar dat loopt er even snel weer uit. Er blijkt een slang los te zitten, wellicht als gevolg van de reparatie na het ongeval of door het gehobbel over de wegen in Umbrië. Dus maar weer SOS International gebeld, ik weet inmiddels hoe het werkt …. We wachten op het terras de telefoontjes af. Uiteindelijk wordt er gemeld dat Ricardo over een half uurtje komt. Ik stuur een sms-je naar de groep op de camping dat Ricardo me komt redden, wat dan weer hilarische reacties oproept ….

Gelukkig hoeft m’n camper niet op de oplaadwagen, maar kan Ricardo het repareren. Wel moet ik achter hem aan rijden naar de garage, gelukkig in hetzelfde stadje waar onze camperplek is. Ook onderweg checkt hij nog een keer hoe het gaat. Er wordt koelvloeistof bijgevuld en voor 15 euro (wel contant betalen graag …) is het weer gefixed. Op de camperplek aangekomen worden we door de reisgenoten ontvangen met een koel biertje!

Op woensdag de 20e reizen we door naar Sovicille, op camping la Montagnola. Ik reis vandaag vooraan en ga als eerste weg. Kennelijk zijn we toch onderweg weer ingehaald, want als ik op de camping aankom, zijn de eerste drie campers er al weer. Nu weet ik waarom Peter altijd zo enorm vroeg vertrekt ….

Op donderdag bezoeken we met een bus vanaf de camping Siena, een bezienswaardige stad met een fraaie historische binnenstad die ook op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat.De kathedraal op het Piazza del Duomo is indrukwekkend. Het heeft kennelijk 2 eeuwen geduurd voordat het klaar was. Ik kan het me voorstellen …

Op vrijdag miezert het wat en ik zit ’s morgens hier en daar wat in verschillende campers aan de koffie. Even na de middag klaart het wat op en ga ik met Henk op de scooter boodschappen doen voor de gezamenlijke BBQ voor die avond. We rijden eerst te ver, daarna blijkt de winkel pas om half vier open, dus het duurt even voordat we terug zijn, wat bij terugkomst op de camping nogal wat opmerkingen uitlokt … In de tent waar we met z’n allen in mogen zitten, is het gezellig ’s avonds. Nel speelt Mandoline, de rest doet een poging om mee te zingen …. Hoe later op de avond hoe beter dat lukt ;-)

Op vrijdag rijden we verder naar San Gigignano, waar we ’s middags in verschillende groepjes fietsend, wandelend of met de bus het stadje bezoeken. Het is hier vrij toeristisch, maar het stadje is beslist de moeite waard. Het is volledig ommuurd en heeft verschillende torens. Het ligt hoog en de uitzichten zijn mooi. Als we op een terrasje wat zitten te eten, komt de fanfare langs en op het pleintje bij de kerk wordt een voorstelling vaandelzwaaien gegeven.

De volgende dag reizen we verder naar Viareggio. Ik neem een andere route dan in het boekje staat, en kom door kleine smalle straatjes, leuke kleine dorpjes en altijd weer die mooie vergezichten. Even later treffen we Mariet die met pech langs de weg staat. De hulpdienst arriveert en ook zij wordt met haar busje afgevoerd. Gerrit en Janneke gaan met haar mee.

De camping is groot, het strand is circa 800 meter hier vandaan en de boulevard schijnt mooi te zijn, vertellen diegenen die al zijn wezen kijken. Er is een mogelijkheid om van hieruit Pisa en Lucca te bezoeken.

Vandaag (maandag de 25e) eerst maar even de blog bijwerken en met zoonlief skypen. Het is vandaag een bijzondere dag, want het is de verjaardag van Henk. De 2e waar hij zelf niet meer bij is. Gisteravond om 12:00 uur hebben we op hem getoast. Het voelt wel goed om nu hier op reis te zijn met mijn solo-genoten.

Straks maar eens even aan het strand en de haven kijken.

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik kan nog niet alle foto’s posten die ik wel zou willen posten, want op allerlei verschillende toestellen staat wat. Maar dat komt allemaal nog wel. Ook internet blijft een probleem....

Eef

Mia al weer de tweede verjaardag zonder henk. De tijd gaat door al is het niet altijd makkelijk. Siena zijn we ook geweest en ook wel in Pis en omgeving. Zorg dat de camper niet teveel kuren heeft.

Henk en Jannie Zielman

Hoi Mia,

Wel weer een beetje pech hè, maar je hebt het allemaal weer gefikst!!! Fijn dat je zo geniet van de reis!!!
En idd de tweede verjaardag dat Henk er niet meer is. Wij hebben ook op hem geproost en oude herinneringen opgehaald!! Hij zou trots op je zijn!
Veel plezier nog en groetjes van Henk en Jannie

Ton en Henny Nijland

Al weer twee jaar geleden van Henk. Fijn dat je van de reis geniet.
Het lijkt me wel een gezellige groep. Doe het rustig aan met je campertje en lekker genieten.
Groetjes uit Raalte, Ton en Henny.

Gerrit en Herma

Leuk verslag! Dit is heel andere koek dan Springendal bij Ootmarsum? Zo te lezen heb je een hele hechte groep.Harstikke fijn voor je. Henk stond nog wel op de kalender bij ons,66 jaar.Wat zou hij trots op je zijn.Doe je voorzichtig met de camper en verder lekker genieten het is zo weer voorbij.groetjes van ons.

Hans en Rita Jacobs

Hallo Mia,

Bedankt voor de mooie verslagen. En wat ben je toch een kanjer geweldig hoor om toch alleen zo'n grote camper te besturen en hoe je omgaat met de camper pech! Geniet nog van het mooie Toscane en een hele goede reis verder. Lieve groetjes Hans en Rita

Rens

Hoi mam, mooi verslag. Goed om te zien dat het allemaal bevalt ondanks de pech.

Jenke en Henny

Hoi Mia
Wat fijn dat je zo kan genieten met alle ups en downs
Fijne groep solo's! en leuke verslagen gemaakt!
Groetjes Jenke & Henny

Wim en Ria

Hoi Mia,
Het worden wel spannende verhalen zo met de camperpech.
Je abonnement op SOS internationaal is niet voor niets.
Leuk dat je een wandelmaatje hebt. We genieten van de leuke verhalen!
Groetjes Wim en Ria

Hennie en Henk de Vries

Hoi Mia.
Zo te lezen hebben jullie een leuke groep, en doen jullie gezellige dingen met elkaar.
Ook als er technische problemen zijn, dan weten jullie het wel weer op te lossen. Geniet van de mooie natuur, en de andere dingen.

Frederik

Nou de pechduivel moet jou wel hebben maar het humeur lijdt er niet onder. Complimenten zoals jij alles handelt met pechdiensten en internet. Zo ver ben ik nog lang niet. Heel veel plezier verder en groeten aan allemaal.

Hans enAntje

Hoi Mia,

Je maakt wel wat mee met je camper maar je blijft er vrolijk onder.Houden zo.
Is het al weer 2 jaar geleden van Henk, wat gaat de tijd snel.
Fijn dat jullie deze dag samen kunt delen.
Nog een hele fijne reis,en heel veel plezier.

Willie & Gerard

Hallo Mia,
Ook enige tijd zonder internet op ons vakantie adres maar vandaag lukt het!
Weer pech, maar de volhouder wint. Italianen kunnen mooie auto's maken maar repareren...?!
Gelukkig heb je een hechte ploeg aan maatjes bij je. Geweldig zoals jullie elkaar helpen/steunen.
Geniet ervan en we kijken uit naar je volgende verhaal.