Van de Bodensee naar Wallis in Zwitserland en door naar Italië.

Vrijdag fietsen we door appelboomgaarden en aardbei kwekerijen langs de Bodensee naar het fraaie stadje Lindau. Op mijn verjaardag (zaterdag) is het prachtig zonnig weer. We maken een fietstocht naar Friedrichshafen, zien de Zeppelin (het museum is in de stad) boven ons zweven, nemen af en toe een terrasje en gaan ’s avonds uit eten bij een restaurant aan het haventje niet ver van de camping.

Op zondag is het wat bewolkt als we richting Zwitserland rijden. Het gedeelte over de OberAlppass (2024 m.) is fraai met fikse haardspeldbochten en stijgingspercentages, dus ik ben weer helemaal in mijn sas. Daarna neemt Anno het stuur over en nemen we de 2431 meter hoge FurkaPass, waarbij we fraai uitzicht hebben op de Rhônegletsjer. We parkeren ons mobiele huis uiteindelijk op een camping in Reckingen in het Gomsdal in Wallis. We hebben ons net geïnstalleerd als het gaat regenen. Het plan was om de volgende dag door te reizen richting Zermatt, maar daar wordt ook slecht weer verwacht en het is er flink koud. Misschien toch maar over de Simplonpass richting Italië … ?

De volgende morgen schijnt de zon volop en blijft maar schijnen…. We zijn al onderweg richting het zuiden, maar besluiten al snel weer te stoppen en parkeren de camper op een camping in Mörel bij de RiederAlp, alwaar een lift richting de Aletschgletsjer gaat. We nemen het eerste gedeelte met de lift en doen een wandeling op zo’n 2000 meter vergezeld van een lekker zonnetje. Terug op de camping betrekt het weer en het wordt uiteindelijk niet warmer dan 13 graden. De weersvooruitzichten in de hele regio zijn niet goed, maar in Wallis is en blijft het toch wel erg koud. We nemen daarom op dinsdag de Simplonpass richting Italië. ’s Morgens is het redelijk goed weer en ondanks de vele werkzaamheden aan de pas, rijdt het vlotjes door. Bovenaan de 2006 meter hoge pas maken we nog een korte wandeling en nemen een kijkje bij de stenen adelaar die daar sinds 1945 over de pas waakt.

Als we de grens overgaan weet ik direct weer hoe het ook alweer zat met de wegen in Italië, want onderhoud is een woord wat hier nog uitgevonden moet worden. Onderweg vullen we onze voorraad bij in een supermarkt. Wel weer heerlijk boodschappen doen hier; royaal aanbod van groente, fruit, zuivel en drank en stukken goedkoper dan in Zwitserland. Als we verder rijden, regent het af en toe en uiteindelijk hobbelen we naar ons doel: een camping aan het Lago d’Orta, een wat kleiner meer dichtbij het Lago Maggiore. We hebben mooi uitzicht op het meer, het is inmiddels weer droog en de temperatuur is hier met 23 graden een stuk aangenamer. We maken nog een wandeling langs het meer over een verrassende route met smalle doorgangetjes en onverwachte bochtjes en komen door het bijzonder fraaie oude stadje Orta. Er is ook een bootverbinding naar het eilandje San Giulio. Op woensdag is het regenachtig, dus mooi even tijd voor wat internetten en blog en foto’s plaatsen. Morgen waarschijnlijk weer verder in zuidelijke richting.

NB: Iedereen bedankt voor de felicitaties voor mijn verjaardag welke ik op velerlei manieren mocht ontvangen !! (psst …. Anno is de 26e jarig)

Claudette en Bert.

Goed bezig Haaf. Groeten uit de LMC van ons C en B.

Ton en Henny

Heerlijk toch.....vakantie...Hopelijk hebben jullie beter weer dan hier.
Geniet ervan.
Groetjes uit Raalte

Rens

Wat een bergen, passen, gletsjers, meren, campings, wandelingen en fietstochten, klinkt goed!

Groetjes,

G, P & N

Mooie omgeving daar. Blijft fascinerend. Veel plezier nog en goed weer. Grtn uit Ede