Van Italië naar Frankrijk

Vanuit het regenachtige Orta aan het gelijknamige meer in Italië rijden we donderdagmorgen aan de zuidkant langs het Aosta dal en zien geleidelijk aan de nattigheid verdampen in de bergen. We hebben bij Turijn nog wat ruzie met een tolautomaat, die uiteindelijk alleen maar creditcards wil slikken, die dan in hetzelfde gleufje blijken te moeten waar het ticket ook in verdwenen is. Aan het eind van de dag drinken we in een lekker zonnetje met een riant uitzicht ons biertje op de camperplaats boven op de Montgenèvre pas op de grens van Italië naar Frankrijk. Het bordje vermeld dat er zo’n 220 campers kunnen staan, er staan er nu 10, dus we hebben de ruimte. Het is een echt wintersportgebied, dus ’s winters zal het hier wel vol staan.

Vrijdagmorgen maken we een wandeling vanaf de cp naar het Italiaanse dorpje Clavière. We zijn er sneller dan de bordjes aangeven, dus maken we nog een extra lus terug langs de rivier naar het Franse Montgenèvre. Beide dorpjes komen kennelijk alleen ’s winters tot leven, want er is nagenoeg niets open en niets te beleven. We proberen af te rekenen bij de automaat op de camperplaats, maar het ding lust helemaal geen bankpas of creditcard, ondanks de melding: ‘insert card’. Als we hem een biljet van 10 euro voeren mogen we er toch uit.

We rijden verder naar camping du Lac in La Roche de Rame, gelegen aan een meertje in de Durance vallei. Op zaterdag is het nog steeds lekker zonnig weer. We doen we tussen de koffie door de was, lopen naar het dorp voor wat boodschappen en maken ’s middags nog een wandeling van zo’n 3,5 uur met een hoogteverschil van zo’n 450 meter.

Zondags reizen we verder naar een camperplaats in het wintersportdorp Risoul op zo’n 1900 meter. Het is er nu uitgestorven, want we zijn de enige camperaars. Maar de lucht is helder blauw en het uitzicht fantastisch! We maken ’s middags een wandeling in de bergen. We zien bergmarmotten, raken de weg kwijt maar vinden die weer terug dankzij de ingebouwde kompas van Anno.

De volgende ochtend ontbijten we weer met uitzicht op machtige bergtoppen en een strakblauwe lucht. We blijven nog tot de middag zitten en gaan dan eerst ons proviand bijvullen en reizen dan door naar camping La Vieille Ferme in Embrun, welbekend bij een aantal (sportieve) lezers. We maken nog een wandeling langs het zgn. binnenmeer, wat overgaat in het Lac de Serre-Poncon. Het blijft lekker weer, dus waarschijnlijk hier de komende dagen wat lummelen, wandelen, fietsen en het stadje bezoeken.

Iedereen bedankt voor de reacties !

eef

Veel plezier.

Ton en Henny

Heerlijk, dat jullie zo samen kunnen genieten.
Nog veel plezier
Grortjes

Yvonne&Roel

Mooie omgeving daar bij Briancon. Anno kan mooi col d"Izoard even op fietsen of van Embrun naar Guillestre langs de Durand fietsen. Geniet maar lekker maar kijk uit met wasrekjes,
Wij weer thuis in HHW en over een weekje ga ik naar de USA met Arne. Veel plezier

Hans en Rita

Geniet ervan , zo te zien en te lezen gaat dat wel lukken.

Grtjes

Jenke en Henny

Blijf lekker genieten samen, fijn dat het goed gaat!Groeten aan Anno en voor jou natuurlijk.

Henk en Gerrie

Hallo Mia en Anno.
Gefeliciteerd met Anno zijn verjaardag, een fijne dag samen.
Groetjes uit Den Ham.

ria harmsen

Klinkt goed allemaal. Zijn nu zelf op vakantie en heb tijd om jullie verhalen te lezen. Ik zou de was maar tussen de bomen hangen. Die vallen als het goed is niet om ...

Henk & Alice

ziet er geweldig uit wow

groetjes