Op weg naar Sydney.

Vanuit Yeppoon, waar we een extra rust- en wasdag doorgebracht hebben, rijden we naar Cooconda in ‘the middle of nowhere’. Er is niets, alleen vlaktes met wat dorre bomen en dor gras en dat eindeloos ver. De Krokodillenfarm Koorona, de eerste in Australië, houdt daar zo’n 4000 krokodillen, waarvan we een paar van de grootste mogen zien. Dat waarschuwingen om vingers etc. binnen het hek te houden, niet voor niets worden gegeven wordt al snel duidelijk als een paar overmoedige jongens proberen een foto te maken boven het hekwerk uit. Met een gigantische knal vanuit het niets springt een enorme ‘salty’ tegen het hekwerk aan. Het droge commentaar van de eigenaar is: ze hebben maar weinig voedsel nodig, één backpacker per jaar is genoeg ..... We zien de nesten, de eieren (één krododil kan zo’n 50 – 80 eieren leggen) en krigen veel informatie. De huid wordt gebruikt voor tassen, jasjes, riemen e.d., het vlees is bijzaak. Daarnaast vangen ze op verzoek af en toe een krododil wanneer deze te dicht bij de bewoonde wereld opduikt en gevaar oplevert.

We reizen verder naar Gladstone, een stad waar Rens in februari/maart voor een paar maanden gaat wonen vanwege research in verband met de ontwikkeling van het havengebied. Het havengebied is uitgebreid, de stad is ruim en langgerekt. We overnachten op een camping waar veel arbeiders tijdelijk in chaletjes wonen, de zgn ‘workers cabins’. Tussen 4 en 6 ’s middags komen ze binnen, ’s morgens vanaf 6 uur gaan ze weer.

Via Hervey Bay (tegenover Fraser Island, bekend van filmopnames) en Maroochydore aan de Sunshine Coast reizen we verder naar Brisbane, een enorme stad met veel en druk verkeer en verschillende ‘highway’s met 4 rijstroken en veel tunnels. Gelukkig rijden de Aussie’s heel relaxed, toeteren niet en geven je alle ruimte. In Brisbane gaan we naar het ‘Lone Pine Koala Park’, waar behalve veel koala’s ook kangaroes, reptielen, vogels etc. zijn. Als bezoeker mag je hier binnen het hekwerk de kangaroes, emoes e.d. aaien of voeren. Heel bijzonder om er zo dichtbij te kunnen zijn. Later op de dag slaan we ons kamp op in Tweed Heads aan de ‘Gold Coast’. Er geldt hier een andere tijdzone dus we moeten een uur vooruit. Hebben we wel weer ’s avonds een uurtje langer licht, tot circa 20:00 uur. Het tijdsverschil met Nederland is nu 10 uur, dat wil zeggen dat het hier 10 uur later is.

De kids hebben hier vanaf half december tot half januari zomervakantie, dus het wordt steeds drukker én duurder op de campings. De Aussie’s pakken uit met enorme off-the-road auto’s en dito caravans, groot, breed en soms uitschuifbaar.

Vanuit Tweed Heads rijden we de volgende morgen naar een Aboriginal museum, maar dat blijkt nét op dat moment dicht te zijn. We kunnen we de ‘walk on water’ tour doen door een soort moerasgebied, wat ook bij het complex hoort. Het is kennelijk er g droog op het ogenblik, want het water is soms ver te zoeken ...

Aan het eind van de dag komen we terecht in Byron Bay, wat het meest oostelijke punt is van Australie. Het blijkt een levendig stadje te zijn met een bijzonder mooi strand. Het eerste stukje zee waar geen gevaarlijke beesten rondzwemmen, dus Ik neem een duik in de woeste golven .... Er zijn hier veel backpackers en van jong tot oud gaat het hier allemaal heel gemoedelijk met elkaar om. Het bevalt zo goed dat we er nog een dag blijven rondlummelen. Anno voelt zich geleidelijk aan wat fitter en zelfs een biertje smaakt inmiddels weer.

Het blijft vreemd om bij temperaturen van rond de dertig graden kerstliedjes te horen in de supermarkt en allerlei kerstversieringen te zien.

We wensen alle lezers alvast fijne kerstdagen !

NB: er zijn ook weer 2 nieuwe fotoseries toegevoegd.

Lisette

Fijn dat Anno zich weer beter voelt! Voor jullie ook zonnige, warme en mooie kerstdagen. De temperatuur is hier ook ver boven gemiddeld, maar de dertig graden halen we niet.
Groetjes!

Ton en Henny

Wat een mool verhaal, dat is echt genieten. Mooi dat Anno zich wat beter voelt. Mooie foto's hebben jullie gemaakt met de dieren.
Wij wensen jullie fijne kerstdagen toe en alle goeds voor 2016.
Groet uit Raalte

Yvonne&Roel

Leuke verhalen zeg en wat zien jullie veel
lekker weertje en Anno weer goed aan het herstellen
Klinkt allemaal erg goed
Ga zo door

Jan en Janine

Goed te horen dat het met Arno wat beter gaat ! Wij zijn hier net aangekomen in Sankt-Anton. Er ligt wel sneeuw hier,maar uitsluitend op de piste geblazen met sneeuwkanonnen, naast de piste is alles groen en het is hier op 1200 meter ongeveer 10 graden boven nul wel te verstaan.

,madelon

weer een mooi en interessant verhaal. hele fijne kerstdagen en goede reis verder ! groet madelon

Claudette en Bert

Hee Jongelui, jullie zijn heeel goed begiz!! Een mooie Kerst gewenst door ons uit Mooi Oterleek.

Hans en Rita

Mia bedankt voor het mooie verslag. Wij wensen jou en Arno hele fijne kerstdagen en een heel gelukkig en gezond 2016. Lieve groetjes Hans en Rita

Cobie en Kees

Leuk om weer te lezen wat jullie zien en meemaken, het is en blijft een geweldig land. Jullie twee een "warme" kerst en een gezond en mooi 2016.
Hier is het weer van slag, hebben steeds 11 tot 15 graden, geen vorst of sneeuw in het vooruitzicht.
Groetjes en geniet verder, Cobie en Kees

Hans en Antje

Wat een mooi verhaal.
Geniet nog van jullie reis en we wensen jullie een mooie kerst en een gezond 2016 toe.

Groetjes vanuit Raalte.

Martha en albert

Voor jullie fijne kerstdagen en de beste wensen voor het nieuwe jaar. Geniet van jullie mooie reis en groeten aan Rens.

Gerrit en Herma

Fijn dat het de goede kant op gaat met Anno.
Nog een paar dagen en jullie zijn in Sydney met Rens samen.Voor 2016 veel gezondheid, blijdschap en veel geluk toegewenst. Hart.groet van ons.

Geurt Petra en Niels

Leuke verhalen, al die mooie dieren en eindelijk lekker afkoelen in het zeewater Je gaat alleen niet ver de zee in :). Eindelijk geen Jellybox!
Veel plezier nog samen en tot horens.

Grtn uit Ede

Reino & Peter.

Hoi Mia en Arno, met veel plezier jullie verhaal gelezen, en nogmaals alle plaatsen te zien waar ik ook geweest ben. Mooie herinneringen voor mij. We hopen dat jullie nog veel plezier mogen beleven en wensen jullie hele fijne kerstdagen en 'n goed maar vooral gezond 2016, liefs Reino & Peter.

corrie

Heerlijke berichten van jullie.\prachtig om zo mee te genieten
Hele gezellige dagen samen en nog heel veel mooie avonturen samen.veel liefs van mij en de groetjes uit Alkmaar.

corrie

prachtige verhalen en nog fijne dagen.liefs en groeten uit
Alkmaar

Eef

Mia en Anno
Fijn dat het weer beter gaat met Anno en jullie weer on route zijn.
Fijne kerstdagen toegewenst en doe de groeten aan Rens.

Jos en Eef

Christie

Mia, het zijn weer bloemrijke verhalen! Ondanks dat
Anno nog verder moet herstellen zijn jullie toch maar mooi
weer op weg. Geniet vooral véél van de dagen met Rens.
Fijne kerstdagen en een gezellige jaarwisseling toegewenst.

Geurt Petra en Niels

Fijne kerstdagen gehad?
Zijn benieuwd hoe he veder gaat. Nog veel plezier, ook met de jaarwisseling bij de Harbour Bridge, veel plezier in Sidney!