Spanje/Portugal - week 3

Spanje/Portugal - 27 maart tot 2 april

Na de was- en rustdag op zondag zwaaien onze Engelse buren ons uit als we op maandag vertrekken richting Santiago. De klok moest hier in het weekend ook een uur vooruit gezet worden, zodat het tijdsverschil met de rest van Europa één uur blijft. De wegen rondom Porto en langs de kust zijn vol en druk en door de vele bebouwing is er maar weinig zicht op de oceaan. Wanneer we Spanje inrijden moet de klok weer een uur vooruit, zodat we nog eens een uur ‘kwijt’ zijn. We installeren ons op een CP in een buitenwijk van Santiago. De bus brengt ons de volgende dag in een kwartiertje naar het centrum van Santiago de Compostella. We zien de binnenstad, de vele souvenirwinkeltjes, de kathedraal, de pelgrimsroute en ook de wandelaars (én fietsers) die binnenkomen op het plein. We hebben er bewondering voor, we doen het ze niet na ….

Het zonnetje schijnt als we op woensdag weer verder trekken. De route van Santiago via León naar Ponferrada is rustig en de deels nieuwe snelweg voert door mooie bergachtige gebieden met fraaie vergezichten. De CP aan de rand van het stadje biedt een prachtig uitzicht over de omgeving en de witte bergtoppen in de verte. Als we na een lekker koel biertje in de zon naar het centrum wandelen wacht ons nog een verrassing. Het blijkt een prachtige oude binnenstad te hebben met een burcht uit de 14e eeuw die op woensdag gratis te bezichtigen is. Tja, en dat laten wij Nederlanders ons geen twee keer zeggen ….

De Camper Plaatsen die we tot nu toe in Spanje/Portugal gehad hebben, zijn overigens allemaal gratis. Vaak is er gelegenheid tot lozen en water bijvullen, soms ook niet. Dus als we watertank en koelkast vol blijven houden, gaat het goed …. De volgende dag rijden we in een halfuurtje naar Las Medulas, een surrealistisch landschap van roodkleurige rotsen. Het is het resultaat van verwoestend graafwerk door de Romeinen die hier in vroeger tijden op miraculeuze wijze goud uit de bergen haalden. Het is inmiddels op de werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst. We lopen, klauteren en bewonderen de rotsformaties waarna we uren later weer bij de camper terug zijn en weer terug rijden naar de CP in Ponferrada.

Op vrijdag komen we na een paar uurtjes rijden op camping Don Quijote in Cabrerizos aan. Als we van hieruit op zaterdag langs de rivier over een grindpad naar Salamanca fietsen gaat het mis. Ongeveer halverwege blokkeert ineens mijn voorwiel en voordat ik het weet lig ik op de grond. Op een wond aan de knie na valt de schade mee. De fiets is er erger aan toe. Het voorspatbord zit dubbel gevouwen en blokkeert het wiel. Na wat duwen en wrikken met behulp van een passerende hardlopende Spanjaard komt het los. Voorzichtig fietsen we terug naar de camping waar ik mijn knie even kan verzorgen en Anno de fiets weer rijklaar kan maken. Wat inhoudt: het voorspatbord geheel verwijderen zodat het steeds meer op een mountainbike gaat lijken.

Een halfuurtje verder proberen we het opnieuw. Het is een mooie route langs de rivier en we parkeren de fietsen bij de fraaie Romeinse boogbrug en lopen de mooie oude binnenstad in. Bij de Information aan de Plaza Mayor legt een Nederlandse student uit wat er allemaal te zien is. Het kaartje met kringeltjes wordt steeds voller … Even later wacht nog een verrassing, we horen …’hey … jullie hier ook …’ en treffen campervrienden Jan en Leny die op de terugreis zijn vanuit Zuid-Portugal. We kletsen even gezellig bij op een terras waarna zij weer terug moeten vanwege een afscheidsdiner van de groep waar ze mee reizen. We lopen verder door de stad en lopen lukraak allerlei kathedraaldeuren binnen. Zo treffen we ook een heel orkest die voor een nagenoeg volle kerk speelt …. Het is tegen kwart voor acht als we de camping weer op fietsen. Hongerig duiken we direct het restaurant in maar … we moeten nog even geduld hebben want de kok begint pas om 8 uur. Oh ja, dat is waar ook … de Spanjaarden eten voor onze begrippen héél laat. Daarentegen eten ze ’s middag van 1 tot 3 uitgebreid warm.

Later meer …..

Hartelijke groet, Mia en Anno

Ton en Henny

Wat zien jullie veel. Volgend jaar maar eens die kant op. Gelukkig goed af gelopen met jou .....en de fiets. Tot de volgende keer.
Groet, Ton en Henny.

Yvonne&Roel

Het ziet er prachtig en indrukwekkend uit. Jullie zien en beleven best veel. Toch alweer op de terugroute?

Martha en albert

Heerlijk te lezen alle verslagen, prachtig wat jullie allemaal zien, geniet er maar lekker van.

Jojoos

Zo te lezen een prachtige reis met regelmatig leuke verrassingen. Alleen dat met de fiets was minder.

Peter p.

Zie dat jullie je heerlijk vermaakt en genieten in Spanje en portugal de temp zal ook wel goed zijn . Geniet ervan, wens jullie 'n goede reis en bedankt voor jullie leuke verhalen. Reino en mezelf.

Hans en Antje

Een mooie vakantie. Geniet er samen van.

Marlies

hoi Mia en Anno, ik heb jullie berichten uitgeprint en zal ze morgen aan mijn moeder geven om te lezen. ze vindt het leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie mooie reizen.

geniet maar lekker van jullie mooie nieuwe camper, van elkaar en van de mooie natuur. ik hoop dat het met je knie alweer heelt en dat de schade meevalt.

groeten vanuit een zonnig Heiloo

Lu

Wat schrijf je gezellig !