Overwinteren 7 - Marokko expeditie week 1

In de haven van Motril, met de witte toppen van de Sierra Nevada op de achtergrond wachten we op Hans en Nancy van Expedition Far East die met hun 4W-drive truck de reis zullen begeleiden. Na de kennismaking op zondag met de mede-avonturiers en de briefing met borrel op het strand, maken we op maandag 22 januari de overtocht. We worden vlotjes de boot op gedirigeerd en circa 4 uur later zijn we in Mellila, een Spaanse enclave in Marokko. Omdat het circa 19:00 uur is als we van boord gaan en al bijna donker, maken we een overnachtingsstop op een parkeerterrein aan de rand van de stad. De volgende ochtend rijden we om 6:30 in konvooi naar de Marokkaanse grens. We zijn met 9 campers en 17 personen. Er moeten nogal wat formaliteiten afgehandeld worden. Er is een veelheid aan douanebeambten en politie op de been. We moeten in de campers blijven. Op een gegeven moment moeten we allemaal de wegenkaart inleveren. Deze (Duitse) kaart is kennelijk sinds kort (naast de Michelinkaart) ook verboden omdat er een omstreden (woestijn-)gedeelte van Marokko op te zien is. De koning wil het toerisme bevorderen, maar dan lijkt ons dit niet de handigste manier ā€¦. Er worden willekeurig wat campers van binnen bekeken, ook de onzeā€¦ De agent in kwestie schijnt wat met een zaklantaarn langs de kastjes en wil even de toiletruimte zien. Ik doe nog maar een keukenlaatje voor hem open en dan is ā€™t ie tevreden. Heeft ie gelukkig de wijnkelder niet gezienā€¦ Na een kennelijk zeer snelle afhandeling van circa 1,5 uur mogen we verder rijden.

Het is een ware cultuurschok als we Marokko binnenrijden. Er is een enorme drukte op straat. Overal rijden en staan autoā€™s, ezelwagentjes en mensen en er ligt veel afval langs de straat. Daarna maken we een stop in Oujda waar we met hulp van Nancy in een piepklein telecomwinkeltje allemaal voorzien worden van een Marokkaanse simkaart in onze smartphones. Dat communiceert wat handiger en uiteraard goedkoper ā€¦ Hierna kan ieder zijn eigen route en tempo rijden. Aan het eind van de dag parkeren we de campers in de woestijn in het zand van het plateau du Rekkam, niet ver van de Algerijnse grens. Het is er oorverdovend stil en ā€™s avonds is er alleen het licht van de maan en de sterren.

De volgende dag rijden we verder en maken een tussenstop in BouĆ¢rfa waar we tanken en wat brood en fruit en groente inslaan. Veel ezelwagentjes, de wat modernere variant met een bromfiets ervoor en overal lopen mensen kris kras over straat. Veel opschriften zijn in het Frans wat het wel iets gemakkelijker maakt, want die Arabische tekens hebben we voorlopig nog niet onder de knie ā€¦

We rijden verder over het op circa 1200 meter hoog gelegen plateau du Rekkam en moeten langs 4 politiecontroleposten. We moeten dan een ā€˜ficheā€™ afgeven waar al onze gegevens alvast ingevuld zijn en waar ons Marokko-nummer op staat wat bij de grens in het paspoort gezet is. De meeste agenten zijn allervriendelijkst, spreken Frans en vaak ook Engels, vragen soms waar we heen gaan en wensen ons een goede reis. Even na de middag komen we aan in Figuig, wat in het zuidwestelijke punt tegen de Algerijnse grens aan ligt. We overnachten op een soort camping bij een hotel in het stadje. Gezamenlijk maken we een wandeling langs de oase, een plantage met dadelpalmen en een ingenieus, deels ondergronds, bewateringssysteem. We bekijken ook de Ksar Zenaga, een architectuur waarbij de huizen zijn opgetrokken uit gestampte aarde en leem met overdekte gangen waardoor het er altijd lekker koel is. Nog steeds bewoond en het ziet er povertjes uit in onze ogen.

Op donderdag gaan we weer terug via BouĆ¢rfa en rijden naar de Source Bleue de Meski waar we overnachten in een oase van palmbomen die gevoed wordt door een natuurlijke bron, die weer in een bassin op de camping uitkomt. Mohammed en zijn familie, inmiddels vrienden van Hans en Nancy, ontvangen ons hartelijk. Er zijn ook wat winkeltjes op het terrein en uiteraard willen ze graag dat we wat kopen. Zo graag dat ze dat ongeveer elk half uur komen vragen ā€¦ Ruilen kan ook, sokken, T-shirts of koffie, het is allemaal welkom.

ā€™s Avonds gaan we eten bij de familie Mohammed die iets verderop in het, in onze ogen, armoedige stadje woont. Kleine kale huisjes en weggetjes van zand en stenen er tussen door. Met zā€™n 17-en schuiven we aan de fraai gedekte tafel en krijgen eerst een salade met lekker Marokkaans brood. Daarna de bekende tajine stoofschotel met couscous, aardappel, groenten, kruiden en met of zonder kip- of kalfsvlees en een glas water erbij. Als toetje een schaal met appels en mandarijnen. De bediening bestaat uit Mohammed en zijn zonen of neven, de vrouwen koken en doen de afwas. Als we later in de keuken mogen kijken (alleen de vrouwen dan) blijkt dat ze de afwas met 4 of 5 vrouwen gebukt staan te doen bij een teiltje op de grond ā€¦. Daarna worden we meegenomen een paar huizen verderop naar een ruimte wat een heus oldtimer muziekmuseum lijkt te zijn. Anno ontdekt zelfs een gitaar waar de Beatles ooit mee speelden. Er zijn banken, stoeltjes en er zijn muzikanten! Er komt zelfs een kennelijk internationaal bekende musikant: ā€œMouloud El Meskoulā€ en er wordt Sahara en Afrika muziek gespeeld, wat verrassend goed klinkt. Regelmatig wordt er gewisseld van muzikant of schuiven er andere aan en worden allerlei acts en dansjes gedaan waar we af en toe aan mee doen. Heel bijzonder ā€¦

Op vrijdag de 26e januari wandelen we naar de ruĆÆnes van Meski, eigenlijk het oude dorp. Vanwege de moeilijk bereikbare ligging is het nieuwe dorp verderop gebouwd. Zoā€™n 75 jaar geleden was hier de laatste bewoning. De rivierovergang via een bruggetje van palmentakken blijkt weg te zijn. We moeten dus over de rivier via stapstenen. En dat blijkt niet voor iedereen even simpel ā€¦ Mohammed vertelt van alles over de ruĆÆnes en de palmenoase erachter. Op de terugweg zien we de vrouwen van het dorp de was doen in de rivier. Dit is zoals het nog steeds gebeurt hier! Jammer genoeg mogen we geen fotoā€™s hiervan maken. In dit deel van Marokko kan je beter man zijn, lijkt mij ā€¦

Wanneer we later weer met ons mobiele huis op pad gaan, zien we onderweg de ā€˜Oasis du Zizā€™, een prachtige gedeelte met palmentuinen, groentetuintjes en verschillende ā€˜nederzettingenā€™ in een ā€˜kloof in het woestijnlandschap van circa een kilometer breed en circa 20 kilometer lang. We maken een tankstop in Erfoud en parkeren in het centrum. Op zoek naar brood worden we aangesproken door een Marokkaan die wel weet waar we dat kunnen halen. Hij loopt voor ons aan in rap tempo allerlei kleine steegjes door en uiteindelijk belanden we in een ā€¦. jawel ā€¦ een bakkerij. We kopen vier broden voor 10 dirham, dat is ongeveer Ć©Ć©n euro. We denken dat de ā€˜wegwijs-marokkaanā€™ nu wel geld van ons wil, maar deze blijkt alweer vertrokken. Aan het eind van de middag melden we ons bij een afgesproken plek, vanwaar we in konvooi achter de 4WD Truck van Hans en Nancy aan over een onverharde piste naar onze overnachtingsplek in de woestijn rijden. Nog even flink gas geven om over wat los zand te komen en we staan ā€¦. met uitzicht op de rode duinen van ā€˜Erg Chebbiā€™. Rond zonsondergang is er briefing boven op een duintop. Het blijkt de gewoonte te zijn in de woestijn om te proosten wanneer de zon ondergaat. Hans en Nancy hebben voor wijn en heerlijke hapjes gezorgd en de sfeer zit er ondanks de koude wind goed in.

De volgende morgen klauteren we met zā€™n allen naar een hoge duintop en bekijken rond 8:15 de zonsopgang. We worden beloond met een fantastisch uitzicht en een fraaie zonsopgang. Om 11:00 uur komt Ibrahim met zā€™n dromedarissen langs en wie dat wil kan een tochtje maken door de duinen. Vooral het opstappen levert hilarische taferelen op, want zodra het beest iets op zā€™n rug voelt, gaat ie staan. Ja, en als je dan nog net niet zit, is dat even lastig ā€¦. Het is zonnig ondanks dat er bewolking voorspeld was en Ibrahim en zijn helpers maken er een feest van. Ze weten precies hoe alle smartphones werken en maken mooie fotoā€™s van en voor ons. Er zijn hier veel telecommasten in de woestijn, dus internetten, mā€™n werk doen en whatsappen is geen probleem. Ook onze schotelantenne functioneert goed. Tot onze eigen verbazing kunnen we hier in het zuiden van Marokko midden in de woestijn (via Astra 3) het NK schaatsen op de tv zien.

Alle indrukken zijn eigenlijk teveel om in een blog te verwerken, maar hopelijk geeft dit enig idee. Wordt vervolgd ā€¦

Yvonne&Roel

Wel een heel andere cultuur he maar volgens ons genieten jullie volop van al het moois

Aafke en Jaap

Mia, Heel knap en leuk hoe je dit gedaan heb. Volgende reis ga ik dit ook proberen Groet van Aafke

Paul en Hanny

Hi Mia wat ontzettend leuk om als deelgenoot van deze schitterende reis jouw levendige reisverslag te lezen! Tot morgenochtend en hartelijke groet, Paul en Hanny

Marjolijn

Genieten!! Ik zie t weer helemaal voor me.
Tot nu dezelfde route als ik reed 5 jaar geleden,
Niet zo toevallig, zoveel wegen/dorpjes zijn hier niet.
Veel plezier verder, zie uit naar t volgende verhaal
Warme (weer) groet Marrakech

Bert

Ja daar is wel beeld van te krijgen, mooi verhaal weer .......in wat ik schat een super trip. Wij doen het wat koeler in Oostenrijk. Groetjes van C en B.

Ton en Henny

Wat een mooi verhaal en een hele andere cultuur. Een hele belevenis.
wat fantastisch dat je dat samen met Anno kan doen. Genieten maar!!
Groetjes ons.

Jeanette

Wat een mooie trip en ervaring. Wel een gigantische cultuurschok.

Peter

Wat mooi je verhaal te lezen en te zien dat jullie genieten van Marokko. Wij zijn nu in Tavira op de terugweg en vandaag slecht weer ( regen) veel plezier nog voor jullie en tot horens, grt Reino & Peter

Lu en Anneke

Wat laat je ons uitstekend mee-beleven?

Jenke en Henny

Mooi verhaal jullie zien heel veel van de wereld. Geniet er lekker van! Gr ons uut Elercity

Geurt, Petra en Niels

Leuk om te lezen, mooie reis!
Wij rijden over 3 maanden Meski voorbij op weg naar Merzouga!
Lekker 4x4-ren, sandboarden en Quad rijden in de Sahara
Todra kloof, AĆÆt Ben Ali, AĆÆt Ben Haddou, Taroudant, Marrakech en Essaouira.
Lekker! Er staat jullie nog wat te wachten, of rijden jullie Algarije in? :)
Veel plezier!

Paul en Hanny

Hallo Mia wat ontzettend leuk om nog eens door te lezen en wat hebben we genoten! Zijn jullie nog lekker onderweg? Geniet er maar lekker van! Het is hier flink koud in Middenbeemster en het gaat nog kouder worden is de voorspelling. Fijne reis nog, tot ziens en een hartelijke groet.

Bert

Om welke wegenkaarten die je noemt gaat het precies? Wat meer details helpt reizigers in de voorbereiding.