Noorwegen, blog 5 (van 28 juni t/m 2 juli 2018)

Na een warme nacht is het donderdag de 28e juni ’s morgens rond 10:00 uur, als we gaan rijden, alweer 24 graden. Het is dit deel van Noorwegen druk op de weg, dat zijn we niet meer gewend. We nemen de route via de Oslofjordtunnel van Drammen naar Drobak en dan is het vervolgens lekker vlotjes doorrijden op de E6 en zijn we al snel de grens met Zweden over.

We rijden van de snelweg af en richting de kust om daar een overnachting te maken op een parking in Aröd aan het Hakefjord. Het blijft lang warm, maar gelukkig is er een frisse zeewind vanuit het Skagerrak. Er is veel bedrijvigheid op de parking. Veel Zweden (en ook Noren zagen we eerder) gaan bij mooi weer zo tussen 17:00 en 19:00 uur met hun kinderen naar het strand. Na die tijd volgen dan de jongelui (de meesten in een flinke auto …) in groepjes tot het rond 21:30 weer rustig wordt. Er is hier een houten wandelbrug naar een eilandje gemaakt waar je kan zwemmen, op de rotsen zonnen en op verschillende plekken zijn vuurplaatsen gemaakt waar eten op (warm) gemaakt wordt. En denk maar niet dat er rommel achtergelaten wordt … dat valt ons in heel Scandinavië op, het is overal super schoon en opgeruimd.

Op vrijdag rijden we vlotjes Zweden verder door en nemen de veerboot van Helsingborg naar Helsingør in Denemarken. We checken gelijktijdig in met de Scandinavische Porsche Club. Er staat dus een heel kapitaal aan boord…. De overtocht duurt 20 minuten en na 10 minuten als we in Deense wateren zijn mag er ook drank verkocht worden, zo klinkt uit de omroepinstallatie... Bijna in Helsingør aangekomen zien we vanaf het water het fraaie slot Kronborg. Het is erg druk op de weg in Denemarken; het blijkt nu net het begin te zijn van de schoolvakantie van het hele land. In Gershøj aan het haventje vinden we een mooi plekje aan het Roskilde fjord. Er wordt al druk gezwommen, gevaren, enzovoort.

Het is nog steeds flink warm als we op zaterdag verder rijden. Er wordt ook overal gewaarschuwd voor open vuur en dergelijke want het is erg droog. De prachtige wolkenluchten die zo kenmerkend zijn voor Scandinavië zien we ook hier weer volop. Het blijft erg druk op de weg met al die vakantievierende Denen. We gaan over de imposante Oresundbrug en maken aan het eind daarvan een stop en gaan het allemaal nog eens vanuit een andere hoek bekijken. Behalve de brug zien we ook nog allerlei wonderlijke kwallen in de zee. Aan het eind van de middag zetten we ons huis neer in Schleswig in Duitsland bij de haven aan het Ostseefjord, met onze snufferd tussen de jachten. We doen nog even wat boodschappen bij de Edeka en zijn blij verrast over de totaalprijs … dan waren we niet meer gewend … Dan kan er dus ook nog wel een etentje bij de chinees af …

De havenmeester waarschuwt ons de volgende morgen al bij vertrek, een deel van Duitsland heeft ook vakantie gekregen, dus het zal rond Hamburg wel druk zijn. En ja, dat klopt … ook vanwege de vele wegwerkzaamheden overigens. Maar goed, we hebben geen haast en ons hele huishouden al voortsukkelend bij de hand, dus geen probleem … Tanken in Duitsland is na het Scandinavië-gebeuren even wennen. Waar je daar in werkelijk elke uithoek van het land met je bank- of creditcard direct tankt en afrekent, is het hier na het tanken aansluiten in de kiosk in de rij. Eerst wat kinderen die snoep moeten afrekenen en dan volgen nog een paar mannen die het duidelijk niet nodig hebben met een broodje met één of meer worstjes en daarna mag jij eindelijk de hoofdprijs betalen voor een tank diesel. Voor zo’n omzetbijdrage zou je toch iets meer aandacht verwachten … Als we voorbij Bremen zijn vinden we het eigenlijk welletjes en zoeken een plekje in de buurt. Er blijkt een hele mooie cp in Wildershausen te zijn. Een betegeld padje voor de camper en flink wat groen eromheen voor de eigenaren mét wat bomen voor schaduw, inclusief elektra voor 5 euro. Géén wonder dat het hier ’s avonds vol staat.

Op maandag rijden we in een relaxed tempo verder huiswaarts, waar we constateren dat ondanks de droogte het onkruid altijd nog wel wil groeien, dus genoeg te doen...

We groeten onze lezers en tot een volgende blog !

Anno en Mia.

Martha en Albert

Welkom weer in ned. Bedankt voor de
mooie verhalen. Even weer wennen in een groot huis zonder wielen? groetjes van ons.

Ton en Henny

Heelhuids thuis is ook belangrijk. Bedankt voor de mooie verhalen.
We hebben het met plezier gelezen. Groetjes ons.

Peter prinsen

Bedankt voor je leuke beschrijving van jullie vakantie, met plezier gelezen. En welkom thuis.l

Lu

Bedankt .Inspirerend!