Tussen Noorwegen en Oostenrijk ....

Na 4 maanden overwinteren in Spanje, Portugal en Marokko van half november vorig jaar tot half maart begin dit jaar en daarna vanaf half mei tot begin juli een reis door Noorwegen, vroegen velen ons: ‘gaan jullie al snel weer’ of ‘hebben jullie al nieuwe plannen’ ? Of als we gebeld werden: ‘waar zitten jullie’… ?

Uiteraard hebben we als fervente camperaars altijd wel plannen. Maar in de zomermaanden vergt de tuin nog wel wat aandacht en bovendien is het thuis ook best goed toeven. Dat we niet voor de Kerst zouden gaan overwinteren was ook al snel duidelijk omdat zoonlief uit Australië dan zou komen.

Natuurlijk zijn we nog wel op pad geweest met de camper. Verschillende (lange) weekendjes voor bezoek bij familie of (camper-)vrienden. Een lang weekend met de BooGie club (een groepje camperaars ontstaan uit de Italië-reis) naar Giethoorn om bij fantastisch zonnig weer bij te kletsen, te eten en te varen. Daarnaast nog een paar gezellige dagen met de campervriendengroep in Vessem en aansluitend nog een weekje Limburg.

Daarnaast hebben we, na wat speurwerk hier en daar, besloten om te blijven wonen waar we wonen (want da’s helemaal niet verkeerd … ) en om het huis her en der wat te vernieuwen en tevens ‘levensloopbestendig’ te maken. Al voor ons vertrek met de camper naar Vessem kregen we te horen dat er vergunningsvrij ge- en verbouwd kon worden. Dus zodra we thuis waren uit Limburg kon het bouwproces los …. te beginnen met een gedeelte bij de garage aan. Daarna een nieuw toilet en badkamer beneden en als laatste een nieuwe keuken op de plaats van het oude toilet en een gedeelte van de garage.

En zodoende heeft de camper even rust … na ruim 30.000 kilometer in 1,5 jaar ook geen overbodige luxe.

Omdat zoonlief ook wel zin had in een weekje wintersport ontstond het plan om dat gezamenlijk te doen in de week voor Kerst. Op woensdag de 12e komt hij aan en hij heeft het errug koud …. het temperatuurverschil met het tropisch gedeelte waar hij woont is ruim 30 graden…

Op zaterdag 15 december reizen we dan richting Westendorf in Tirol. Na een relaxte rit komen we ’s middags rond half 4 aan. Er ligt verse sneeuw en ons appartement ziet er Oostenrijks degelijk uit én we hebben ruim zicht op de bergen! Eigenaar Franz verwelkomt ons met een ‘schnapps’ en vertelt wat over zijn ‘freeride’ ski-ervaringen in Noorwegen.

Anno gaat skiën, Rens gaat snowboarden en ik ga wandelen. We spreken dagelijks voor de lunch telkens af bij een ‘Hütte’ op de pistes waar de mannen hun kunstjes doen en waar ik dan heen wandel, of met de skilift omhoog of soms juist weer omlaag ga. Het weer is goed, op meerdere dagen treffen we een lekker zonnetje! Het seizoen is hier nét gestart, dus alle pistenbully’s en sneeuwkanonnen worden ingezet om de sneeuw op de juiste plek te krijgen. Groot voordeel is wel dat het heerlijk rustig is op de pistes. Gedurende de week gaan er steeds meer pistes open, ook op de lager gelegen delen.

Telkens wordt er regen, ijzel en dooi voorspeld maar elke dag schuift dat ook weer op, zodat wij tot en met vrijdag lekker weer hebben en de sneeuw goed blijft. Vrijdag is ook de verjaardag van Rens en als we ’s avonds uit eten gaan, is het als we het restaurant uitkomen, spekglad geworden. Voorzichtig schuifelen we weer naar ons appartement. Als we op zaterdag de 22e weer huiswaarts rijden en de besneeuwde toppen achter ons laten is het bijna de hele weg regenachtig. In tegenovergestelde richting staan lange files … in de wintersportgebieden barst het seizoen nu echt los …

Mede namens Anno en Rens wens ik alle lezers hele gezellige Kerstdagen en een fantastisch, gezond 2019 !!

Lu

Bravo! En dat met Rens!
Bedankt voor verhaal en goede dagen gewenst.

Ton en Henny

Leuk dat jullie met Rens op wintersport zijn geweest. Van alles weer nieuw in jullie huis. Geniet er van. Ook voor jullie fijne feestdagen en een gezond 2019.Groetjes ons.

Marjolijn

Goed programma..... en nu? O&N in NL?
Ik vlieg zaterdag terug naar mijn camper op Miki’s Place
Tot ziens.... ergens.... en many Happy Hours samen

Eef

Mia, Anno en Rens,
Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn uit Oostenrijk Prettige kerstdagen en een voorspoedig 2019 ook van Jos

Margot & Co

Wat een geweldig jaar hebben jullie achter de rug, met als afsluiting met je zoon Rens. Wij vertrekken als het weer meezit (niet glad is) de 1e week van januari 2019 naar het zuiden.
Komend jaar komen we elkaar zeker wel ergens tegen.
Voor jullie ook, hele fijne feestdagen samen en de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.

Groetjes Co en Margot

BertvdB

Mooie samenvatting en natuurlijk feest der herkenning in Westendorf.

Is er nog een Bert die reageert?

Wij, Claudette en Bert wensen jullie een fijne wisseling van het jaar en veel camperen onder goede gezondheid in twintig19 en de komende jaren.

Paul en Hanny

Hallo Mia en Anno wat leuk om jullie reisverhalen weer te lezen. Ook leuk dat je zoon is overgekomen Mia, daar had je het al over hoe graag je hem weer wilde zien tijdens onze Marokkoreis. Heerlijke reis hebben jullie gemaakt; Oostenrijk is in de zomer en in de winter prachtig. Onze neef woont daar met zijn gezin en wij zijn daar meerdere keren geweest en gaan daar zeker nog vaker heen.
Succes met de verbouwing, de allerbeste wensen voor dit jaar en wie weet tot ziens?!