Overwinteren jan-mrt 2020 - deel 1

Het is wat miezerig en bewolkt als we op zondag de 5e januari vertrekken richting het zuiden. Na twee keer een overnachting in een slaperig Frans dorpje wordt het geleidelijk aan warmer en van nachtvorst en mist gaan we over naar warmer en zonniger weer. We rijden tolvrij via Luxemburg (uiteraard even de tank volgooien …) Toul, Dijon en dan via een hele mooie maar wat tijdrovende route naar Clermont Ferrand en vandaar verder richting Spanje. Op dinsdag zijn we in Zuid Frankrijk beland en is het inmiddels behalve heerlijk weer ook een uur langer licht!

Op woensdag maken we een stop in Bellcaire d’Emporda, een klein Spaans dorpje in de buurt van Girona, waar we ’s middags nog even lekker buiten kunnen zitten. Heerlijk … dat was nou de bedoeling … De volgende dag fietsen we vergezeld van een stralende zon naar l’Estartit. Op de boulevard en het strand is weinig te beleven, kennelijk alleen voor de zomermaanden bedoeld ….We belanden uiteindelijk op een terrasje in de binnenstad.

Op vrijdag gaan we weer een stukkie rijden en belanden nabij Amposta op alweer een mooie, gratis camper plaats in de Ebrodelta. Een natuurgebied waar behalve zo’n 300 verschillende soorten vogels ook uitgestrekte rijstvelden te zien zijn. Nooit geweten dat er in Europa ook rijst verbouwd wordt …. Als de rijst geoogst is in september/oktober biedt het drassige land voedsel aan de vele vogels.

Op zaterdag verlaten we dit mooie gebied en zetten koers naar Albir, waar ‘solomams’ Anneke verblijft op camping Cap Blanch. Het is altijd afwachten of er plek is, maar ondanks het bordje ‘complet’ bij de ingang is het ook nu weer gelukt om een plaatsje te krijgen. Zondags kletsen we, alweer lekker in de zon, gezellig bij met Anneke en campingvriend Ger en gaan uitgebreid samen ‘lunchen’, wat hier inhoudt dat je rond half drie ’s middags ‘warm’ gaat eten en dan de rest van de dag eigenlijk niets meer hoeft … De volgende dag wandelen we langs het strand en de boulevard en gaan ’s avonds nog eens gezellig uit eten.

Op dinsdag nemen we afscheid van Anneke en Ger en reizen verder naar Aspe waar Rolien en John sinds september vorig jaar wonen en een camperplaats voor 3 campers hebben. En een ruime keuze uit terrassen én sinaasappels zo van de boom, en verder alles wat een camperaar zich maar kan wensen. Er wordt nog druk gewerkt aan allerlei uitbreidingen. We blijven (zoals velen) hier langer dan gepland, fietsen naar Aspe en naar Novelda, waar een door een leerling van Gaudí ontworpen kerkje staat. Hoog op een berg, dus dat is even klimwerk …. Gelukkig is er ook een restaurantje bovenaan waar we voor een tientje een heerlijk en uitgebreid menu krijgen: een biertje, een voorgerecht, een hoofdgerecht, een nagerecht, én koffie. Als de volgende dag de waterkraan precies achter onze camper ook geïnstalleerd is, maken we van de gelegenheid gebruik om de camper maar eens te wassen… Ook de minder mooie zaken in het leven gaan door, want we krijgen berichten van het thuisfront over een overlijden én een ziekenhuisopname …

Omdat zelfs het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse zaken nogal dreigende waarschuwingen afgeeft, voor noodweer langs de Costa’s in Spanje, besluiten wij om zaterdag wat sneller dan gepland in westelijke richting verder te rijden. Via een hele fraaie heuvelachtige slingerroute met hoogtes tot circa 1100 meter door de Sierra de Segura komen we aan in Übeda, waar we overnachten op een pleintje bij de Guardia Civil, dus goed bewaakt … Alleen wat regen in de avond hier … morgen maar wat verder in westelijke richting ….

Wordt vervolgd …

Hartelijke groet, Mia en Anno

Wim Huisman

Heel veel plezier nog !!!!

Jan

Goed begin !

Ton en Henny

Geniet van het zonnige weer. Hadden wij in zwitserland ook.
Hier word het ook beter. Maak er een mooie reis van. Groetjes ons.

bertvdb

Wordt weer een mooie trip. Wel oppassen voor het mindere weer met wateroverlast en storm. Groetjes van C en B