Overwinteren jan-mrt 2020 - deel 4

Op maandagmorgen 17 februari vertrekken we vanaf Dona Mencia en maken een mooie rit langs olijfgaarden, door bergen en langs rotsen en zien na enige tijd de witte sneeuwtoppen van de Sierra Nevada in de verte.

We rijden naar de grotwoningen in Guadix, heel bijzondere bouwwerkjes in en tegen de rotsen gebouwd. Mooi om te zien én voor het overgrote deel gewoon bewoond! Daarna rijden we naar een fraai gelegen parking bij een stuwdam midden in de natuur om te overnachten. Er staan nog 4 campers en het is er fantastisch mooi en muisstil ’s nachts.

De volgende dag rijden we via een bergachtige route boven de Sierra Nevada langs. De bloeiende notenbomen op circa 100 meter geven al een voorjaarsgevoel. We zijn op weg naar John en Saskia, een ‘ik-vertrek-stel” met een camperplaats op een tennisbaan. Twee jaar geleden waren we hier ook. De plaatsen zijn ruim, het uitzicht fantastisch en volop mogelijkheden voor wandelen of fietsen, wat we dan dus ook doen, te voet of met de (race) fiets. Elke morgen wordt er getoeterd en het is altijd weer een verrassing wie er tevoorschijn komt. De bakker komt elke dag, en afwisselend komen de visboer, de groenteman, een soort srv-man, de drankenhandel, de gasboer en de geitenkaasboer langs.

Na een week is het op 25 februari tijd om verder te trekken, vinden we. We rijden in noordelijke richting naar de Sierra Espuna. De eerste camperplaats bij Totana die we op het oog hebben, blijkt om 12.00 uur nét vol te zijn. Twee Nederlandse camperaars waren ons voor. Niet echt een ramp want we vinden de plek maar matigjes.

We rijden verder via een smalle kronkelige weg naar El Berro waar een camping is. We rijden ons bijna vast in de steile nauwe straatjes maar het lukt. De eigenaar is heel gastvrij en praat met handen en voeten en van alle talen een paar woordjes, maar we komen er prima uit. Er zijn nog wel circa 7 plaatsen, overigens niet allemaal geschikt voor campers langer dan 6 meter. De plaatsen liggen tegen de berg aan in terrassen. We vinden een mooie plek op een hoger gelegen terras. We zitten op 650 meter hoogte, maar de temperatuur is ook hier prima! El Berro telt circa 130 inwoners, 2 bakkerijen, een klein supermarktje en 2 restaurants en er is geen vlak straatje te bekennen. Het cafétje op de camping biedt drankjes en ook beperkt eten. Op woensdag verzorgt de eigenaar een paëlla-middag; zit allemaal bij de prijs in … Wél om 14.00 uur mét je eigen bord melden … Die Spaanse etenstijd vinden wij niet altijd even handig en dus vermaken we ons die dag met een pittige bergwandeling. Het is flink klimmen en dalen, door kloven, over watergeultjes en zelfs door een onverlicht tunneltje … Toch handig dat een smartphone tegenwoordig ook een zaklampje heeft …

Op vrijdag de 28e verlaten we El Berro weer via de bochtige weggetjes en zetten koers richting Valencia. Vanwege de overvolle camperplaatsen en een komend weekend hebben we een plek gereserveerd op camping Coll Vert in El Saler, op zo’n 10 kilometer vanaf Valencia. Mét Acsi korting 14 euro inclusief alles.

Van daaruit fietsen we op zaterdag naar Valencia. We hebben een kaartje meegekregen van de camping waaruit blijkt dat we gewoon het fietspad langs de zee en de haven kunnen volgen, maar helaas …. Dat was op z’n Spaans, dus het eerste deel is flink zoeken met alle navigatie apps die we op onze smartphones hebben. Als we eenmaal in het park zijn wat als een enorme groene rivier van 9 kilometer midden door de stad slingert wordt het mooi. Dat park is ooit aangelegd in de drooggelegde rivierbedding van de rivier de Turia. Het is zeker 500 meter breed en er wordt veel gewandeld, gefietst, gesport en gerelaxed. Er zijn ook voetbal-, tennis- en basebalvelden en vijvers met fonteinen.

We zien de vele bekende gebouwen van architect Santigo Calatrava, zoals het l’Óceanogràfic, Het Museu de les Ciénces (soort Nemo) én het operagebouw. Omdat we niet helemaal aan de juiste kant van de stad binnenkomen hebben we ook de achterkant van die mooie gebouwen gezien: de eenvoudige houten hutjes met golfplaten daken waar mensen wonen en er staan veel lelijke vervallen gebouwen. Vanuit het park kun je op verschillende plekken de stad in en dat doen we dan ook om o.a. een menu del dia (van de dag) te eten. We fietsen daarna nog door tot bijna aan het eind van het park en gaan dan via de andere kant weer terug. Nu komen we aan de juiste kant langs de bouwwerken (waar de mooie foto’s dus allemaal genomen worden) en via een enorme botanische tuin-/wandelpromenade met veel waterwerken fietsen we de stad weer uit.

De volgende dag fietsen we vanaf de camping de andere kant op, naar het natuurgebied ‘l Albufera via een mooie route langs de kust, door de duinen en langs verscholen meertjes. Een heel mooi gebied.

In de nacht van zondag op maandag steekt er een storm op tot windkracht 10. De camper schudt en trilt en het lijkt ons beter om maar niet de weg op te gaan. Ook een groepje ‘we-zijn-er-bijna” caravanners kunnen niet weg, terwijl dat wel gepland was. De zon schijnt wél en het is ook nog zo’n 21 graden. Dus eerst maar even de blog doen en straks bij de zee kijken.

Dank voor alle reacties!

Wordt vervolgd …

Hartelijke groet, Mia en Anno

Margot en Co

Mooie reis én jij kunt het zo mooi verwoorden, heel leuk om te lezen.
Mooie reis verder.

Gerda Appelman

Hallo Mia en Arno
Leuk om jullie verslagen te lezen! Jullie hebben het naar je zin lees ik, hou dat vast, ik wens jullie nog heel veel plezier!!
Groetjes Gerda en Menno

Ton en Henny

Wat een prachtige reis en zo te lezen verhongeren jullie niet.
Tot het volgende mooie verhaal. Groetjes ons.

Claudette.

Leuk om te lezen. Geniet verder. Groetjes van ons.

Martha en Albert

Prachtige reis, geniet er nog maar lekker van. Groetjes

bertvdb

parking bij een stuwdam......was dit bi Ygraena?

bertvdb

Ik doe het opnieuw want de vorige reactie ziet er niet uit!! "Parking bij stuwdam".....Was dit bij Cortes y Graena?

Yvonne@Roel

Ziet er allemaal beroerd uit. Wat zullen jullie het zwaar hebben daar !!
Geniet nog maar even lekker want zo te zien zijn jullie alweer op de terugreis
Groetjes