Italië, Gardameer en verder ….

Allereerst iedereen die hetzij via de blog, hetzij op andere wijze gereageerd heeft, mede namens mijn reisgenoten, bedankt voor alle goede wensen !!

Het is druk op de weg als we op zondag 3 mei ’s morgens vanaf Como vertrekken. We moeten de stad door en raken elkaar kwijt. Via de portofoons hebben we contact en het lukt uiteindelijk om elkaar weer te vinden. De verdere reis verloopt voorspoedig, het is lekker weer en het landschap is fraai om te zien. We rijden door slaperige dorpjes en glooiende heuvels. Alleen de wegen zijn erbarmelijk.

Anno komt net aangelopen als we in Cisano di Bardolino de camping opdraaien. We kunnen een plek uitzoeken bij hem in de buurt met uitzicht op het Gardameer. Het inchecken bij de receptie gaat weer met de nodige formulieren gepaard. Wie mijn medepassagier is, vragen ze . Grrrr … En ik krijg tot mijn grote ergernis een rood polsbandje om. Nu weet ik weer waarom we altijd een hekel hadden aan grote campings. Verder merken we er overigens niet veel van op onze plek. Wél knip ik de volgende dag het rode bandje af….

Wanneer we ons geïnstalleerd hebben, drinken we gezamenlijk koffie. En in het restaurant is het ’s avonds smakelijk eten en heel uitgebreid met ons vieren bijpraten. We zijn de laatsten die weggaan … De volgende dag maken we een fietstocht door het fraaie heuvellandschap. Anno komt hier al jaren en weet de weg. Op mijn fiets, nog steeds zonder accu, is het flink trappen heuvelopwaarts. Rond de middag is het druk in de dorpscafeetjes. We doen ons tegoed aan een Bierra Media (circa 0,4 liter) met een lichte maaltijd. ’s Avonds lopen we langs de boulevard van het Gardameer naar het fraaie stadje Bardolino en testen een terrasje met uitzicht op het meer.

Op dinsdag gaan Willie en Lu fietsen en het stadje Lazise bekijken. Anno en ik trekken de wandelschoenen aan en maken een tochtje van zo’n 2,5 uur en komen uiteindelijk ook in Lazise uit. Wanneer we op een terrasje zitten uit te blazen komen Willie en Lu ook langs en gezamenlijk drinken we weer een Bierra Media, die hier vergezeld gaan van bakjes chips, nootjes en olijven.

Op woensdag de 6e pakken we ons boeltje weer op en vervolgen met ons vieren de reis. Eerst gaan we nog even langs de supermarkt om de voorraad aan te vullen. Daarna nog even langs de wijnboer om wijn te tanken. Dat gaat via een soort ‘wijnpomp’ in flessen van 3 of 5 liter. Via alternatieve kleine (slechte) wegen belanden we in Imola bij het circuit. Op de camperplaats is het kermis. De Italiaanse politie, de Carabinieri die geen woord Engels of wat dan ook spreekt, vertelt ons met handen en voeten en met hulp van de vertaalapp dat we gratis op het parkeerterrein ernaast kunnen staan. ’s Avonds lopen we een rondje. Bij het race-circuit blijven Willie en Lu staan op foto’s te maken. Anno en ik lopen door het terrein op. Wanneer we uitgekeken zijn en teruglopen, worden we staande gehouden en moeten ‘cards’ laten zien. Die hebben we natuurlijk niet en we zijn ook niet tegengehouden toen we het terrein op liepen. Maar ook hier alleen maar Italiaans …. we mogen uiteindelijk toch weer weg … pfff ;-) Lu en Willie werden kennelijk wel voortijdig tegengehouden. We vinden ze later terug op de kermis, waar ze net een kaartje voor het reuzenrad gekocht hebben. En boven in het reuzenrad …… (iets met Ronnie en Ciska ???) Anno en ik willen het niet weten …..

Op donderdag reizen we rustig verder. We nemen de Mandrioli pas van 1175 meter hoog met veel haarspeldbochten. Ik vind het ook nu met m’n eigen campertje heerlijk om zo’n pas te rijden. M’n dieseltje doet het probleemloos. Willie rijdt nu voor het eerst zelf zo’n pas. Bijna boven stopt ze op een parkeerplaats. Ze moet het even verwerken allemaal. We zijn allemaal trots op haar en vertellen haar dat ze de fles champagne nu best verdiend heeft.

We verwachten eind van de middag op de camping in Tuoro sul Trasimeno te zijn. De reis verloopt voorspoedig totdat we bij een afslag komen op een T-splitsing. Verkeer op de weg heeft voorrang. Ik rij als 2e en wacht even op een auto die van rechts kom en trek op om hier achteraan de weg op te rijden. Plotseling komt er met grote snelheid en klein blauw autootje van links aanscheuren. Ik trap direct op de rem en de dame met het autootje ook, maar helaas te laat !!! Een botsing is het gevolg. Ik stap uit en constateer dat de schade heel aanzienlijk is. Het water loopt ook uit de radiateur, wat betekent dat je dan (nagenoeg) niet meer kunt rijden. De Italiaanse dame begint als een dolle in haar telefoon te praten. Ook zij kan geen woord Engels. Ik begrijp nog net dat de Polizia al wel gebeld is. Anno en Lu en uiteindelijk ook Willie kunnen hun campers dichtbij kwijt. Heel fijn dat ze bij me zijn. Lu toont zich een ware verkeersregelaar. Tijdens het wachten op de Polizia bel ik alvast met SOS international. Deze sturen technische assistentie en alvast een sleepwagen. Wanneer de Polizia arriveert, beginnen ze in druk Italiaans en met veel gebaren allerlei dingen te doen. Mijn camper moet verplaatst worden, maar als ik de motor start wordt ik weer teruggefloten. Hij moet eerst nog met krijt op de plek des onheils wat aanstrepen. Daarna moet mijn camper op een soort rotonde blijven staan en wachten op wat komen gaat .. Ondertussen moeten de Italiaanse dame en ik formulieren invullen bij de Polizia. Mijn Europees schadeformulier wordt naar de prullenbak verwezen; zij hebben daar hun eigen boekwerkje voor. Ook hier doet de vertaal app wonderen. De heren worden geleidelijk aan wat vriendelijker en komen zelfs een beetje los als ze met Anno wat over voetbal kunnen ‘converseren’. Tegen alle adviezen in, krijg ik geen kopie van het rapport, maar een telefoonnummer waar de verzekering deze info kan achterhalen. Wanneer de technicus met de sleepwagen arriveert constateert hij inderdaad dat de camper niet meer mag rijden en dus wordt mijn ‘bussie’ op de aanhanger gereden/gesleept. Ik rij met de chauffeur mee en Anno rijdt achter ons aan. Lu en Willie gaan alvast naar onze camping zo’n 40 km. verderop en proberen een huisje o.i.d. voor mij te regelen. Als m’n camper bij de garage afgeleverd wordt, laad ik de inhoud van mijn koelkast en wat kleding en andere noodzakelijk spullen over in Anno’s camper. Op de terugweg krijgen we een sms van Willie dat er al een huisje voor me geregeld is en dat mijn 3 reisgenoten een camperplek tegenover m’n huisje krijgen. Heerlijk, al die solomaatjes !!! Als we aankomen bij de receptie worden we allervriendelijkst ontvangen en worden gelijk naar de juiste plek gebracht. Willie en Lu staan al op de veranda te wachten met de koffie. Het is inmiddels al rond 21:00 uur en het wordt al wat donker. Het huisje wordt al snel ‘ons huisje’ genoemd, want de ruime veranda met een tafel en 5 stoelen wordt onze koffie-, borrel- en eetplek. Na het overhevelen van mijn spullen gaan we over tot de champagne van Willie. Inmiddels 1500 kilometer verder en best trots op onszelf !! Die avond zitten we nog héél lang met een wijntje op de veranda om alles te evalueren ….

De volgende dag meldt SOS dat reparatie van de camper zo’n 3 à 4 dagen gaat duren. Werkdagen wel te verstaan. Een huurcamper is een optie, maar dat wordt dan een grote alkoof waar ik dan, totdat ik rond 8 juni als ik terug in Nederland ben, mee moet rijden. Bovendien zal het dinsdag of woensdag worden voordat deze hier kan zijn.

Na wat overleg her en der, besluit ik om voor reparatie te gaan. Ik wil graag zo snel mogelijk mijn eigen campertje weer terug! Totdat we op maandagmorgen onze reis gaan starten kan ik in mijn huisje op de camping blijven. Daarna ‘trek ik bij Peter in’. Hij heeft een ruime camper met een afsluitbaar achtergedeelte wat dan mijn slaapgedeelte wordt. Hopelijk is mijn camper dan aan het eind van de week weer klaar. De accu van mijn fiets is nét een dag te laat aangekomen. Anders had Henk, die als laatste vertrok vanuit Drenthe hem nog kunnen meenemen. Nu wordt hij opgestuurd naar een camping waar we de 4e dag aankomen. Maar ja, nu is mijn fiets er weer niet …. Die zit nog achter op de camper, die bij de garage staat...

Reacties

Reacties

Herma en Gerrit

Hoi Mia, jammer van de Camper,je bent er in ieder geval goed afgekomen.Wat fijn dat je zulke maatjes hebt.Komt wel goed hoor,en wat fijn dat we zo op de hoogte worden gehouden.neem maar een lekkere duik in het meer! Hoop voor jullie op mooi weer.goede reis verder en tot ziens!

Lisette

Hoi Mia,

Nou, het avontuur is nu wel ?cht begonnen h?? Wel iets anders dan je je had voorgesteld! Gelukkig ben je zelf ongeschonden en heb je steun aan alle kanten. Hopelijk heb je alle ongeluk voor de rest van de reis nu gehad. Good goan!

peter

Hoi Mia wat 'n pech voor je, hopelijk duurt de reparatie niet al te lang. Heel leuk trouwens jullie te volgen op je blog,van je mooie reisverslag , wens je nog 'n prettig verblijf in het huisje en wens je verder ;n goede reis, met mooi weer, geniet ervan, grt peter.

Jan

Tja, Mia een ongeluk zit meestal in de laatste 30 cm, dat blijkt maar weer. Gelukkig alleen maar materiele schade en misschien emotionele, maar geen fysieke. En wat een geluk dat je dan met een groep onderweg bent, anders sta je toch maar mooi te kijken, en zogezegd met je bek vol tanden, maar waar geen italiaans uit komt. Ik zou zeggen voor het vervolg van je reis: hou hem tussen de lijntjes, de gepoetste kant boven en een beetje op afstand van die Italiaanse racemonstertjes.

Eef

Gelukkig Mia het is maar blik, maar je baalt wel als je het overkomt. Sterkte en blijf genieten.

Gr.
Eef

Annie

jeetje dit noem ik echt maatjes, samen door dik en dun!!
hopelijk gaat het de komende dagen super worden sterkte en geniet van al het moois!!!!!

André en Thea Booi

Hallo Mia,
Je kent ons niet maar wij zijn vrienden van Willie.
Jullie reis begon zo mooi en nu dit. Wat een pech zeg. Inderdaad, het is maar matereriële schade maar de schrik zal groot zijn geweest. We hopen dat straks alles goed komt en dat je met je eigen camper de reis kunt maken.
Wij wensen jullie een prachtige reis met elkaar. Wij gaan de verhalen met grote belangstelling volgen. Wil je Willie van ons de groeten doen?
Groet vanaf een camping in Pescheira aan het Gardameer!

Ton en Henny

Hallo Mia,
wat jammer van dat ongeluk, maar gelukkig heb je maatjes die voor je klaar staan. Als je camper weer klaar is weer lekker genieten van je vakantie. Groet Ton enHenny.

marja beems

wat een ontzettende domper op jullie reis. maar ik twijfel er niet aan dat jullie dat ook met zijn allen weer positief oppakken. het belangrijkste is dat het met jezelf goed afgelopen is. dit is weer een ervaring, natuurlijk is de schade niet leuk, waar jullie nog lang over na zullen praten. stoer hoor van je (willie) dat je ook de pas gereden hebt, Zijn trots op je !!!!!!!!!!!!! Wensen jullie ondanks de handicap, een goede voortzetting van de reis en geniet van alles.
Groetjes en dikke xxxxx Jan en Marja

yvonne

Hallo Mia,
Allereerst veel sterkte en ik hoop dat je camper weer goed gerepareerd verder kan. Ik ben blij dat de groep inderdaad is wat ik er van dacht en dat als er iets is ze er voor je zijn.
Laten weten hopen dat dit het eerste en laatste minpunt van de reis is en dat er verder alleen maar goede dingen gebeuren. Ik wens je/jullie nog veel plezier toe tot schrijf.
Sterkte verder en groeten aan iedereen.
Yvonne en hondjes en we leven met jullie mee.

frederik wichertjes

LEEF MET JE MEE na dit vervelende begin, maar hoop dat de camper snel weer klaar is en dat jullie veel plezier in het mooie Italie zullen beleven ,ik ben benieuwd en wens jullie alle goeds samen.

Janniezielman@live.nl

Hoi Mia en reisgenoten,

Oepsie oepsie, wat een pech, maar gelukkig alleen blikschade en dat kan weer gemaakt!
Hopelijk staan jullie op een plek waar jullie van alles kunnen ondernemen tijdens de wachtdagen!!! Henk zegt nog: kun je meteen het plekje links onder het voor raam laten bijwerken!! Een goede reis verder zonder panne!!! Groeten Henk en Jannie

Paul en ilse.(dochter van peter).

Hopelijk is de camper snel klaar. Wij volgen jullie via deze reis verslagen. Heel veel plezier met elkaar. Groeten ook aan peter.

Hans en Antje

Hoi Mia,

Wat een pech, maar het is uiteindelijk maar blik.
Gelukkig is het met jouw goed afgelopen.
We hopen dat de camper gauw gerepareerd is en dan maar weer verder genieten.

Groetjes vanuit een zonnig Raalte.

titia en trijnco siekmans (vrienden van peter)

Wat een pech van je camper, maar met zulke fijne reisgenoten gaat dat zeker goed komen.
Veel plezier met elkaar en doe je de groeten aan Peter?

Jan Schaafsma

Hallo Mia. Net weer terug van een heerlijk weekeinde in Wierden lees ik jou verhaal. Dedankt hiervoor. Wat jammer voor je dat het even mis ging. Ik merk aan je verhaal, dat je je niet uit veld laat slaan en dat je met fijne vrienden op stap bent. Hoop dat het jullie allemaal verder goed gaat. Groeten aan een ieder.

Rens

Hoi Mams,

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en is er een goede 'oplossing' gevonden. Verder maar niet te veel aan storen en van de reis genieten!

Groet,

marijke

Lieve Lu,
wat fijn dat je met zulke leuke(en goed schrijvende!)reisgenoten zo'n heerlijke tocht maakt! Hoop dat jullie blijven genieten, liefs, Marijke

marjolijn

er wordt een appel gedaan op je positiviteit!
wat een pech.......
sterkte voor allen, want solo's delen lief&LEED met elkaar
straks gaan jullie weer genieten.
Groet vanaf het Gardameer, ik sta met Madelon, direct aan het water, San Felice del Benaco.
aan de overkant dus.
net heerlijk in het meer gezwommen

Margriet Bijker

Balen, maar je bent een stoere griet!! Wat heerlijk dat je met elkaar bent. "Solo": voor elkaar en met elkaar. En als-ie weer gemaakt is ga je weer verder met elkaar. En..... toch genieten hoor! Groeten aan iedereen en ik wens jullie verder een voorspoedige reis.

Joost

Leuk om via deze blog mee te kunnen reizen. Heel veel plezier samen en een speciale groet aan Ada.

Wim en Bets Sanders

Hallo Lu, wij lezen jullie reisavonturen gretig en met plezier. Wat schrijft die mevrouw leuk. Maar wat een schrik, dat ongeluk met haar camper op die rotonde. Fijn dat jullie elkaar zo steunen ! Wij wisten niet, dat jij zo'n held bent door in het reuzenrad te gaan ! Blijf vooral genieten ! Groetjes, ook aan jouw reisgenoten ! Wim en. Bets

Harry en Ineke Faber

Ha Willy en Mia,
Een ongeluk zit in een klein hoek. Dat hebben wij gemerkt toen we in Portugal waren (met Willy en Leo)alleen moest onze auto eerst naar Nederland voor reparatie. Was de champagne lekker? We hopen dat jullie er van genoten hebben. Hele goede reis verder en geniet er van. Gr. Harry en Ineke

Herma

Hoi Mia, camper bijna klaar heb ik begrepen.was gezellig met elkaar.Martha had alles goed geregeld ze waren allemaal goed te pas.weet jij misschien hoe oud Gerrit van Gerrie is? Hele discussie om niks op de terugweg. Je gaat maandag weer verder heb ik begrepen, goede reis en rustig aan doen en genieten hoor. We genieten allemaal van je verslagen. Groetjes herma

Claudette en Bert

Hoi Mia, via Anno op je blog terecht gekomen en las iets over de Italië App. Kennelijk voor de taal?? In september van dit jaar rijden wij ook naar Italië en ons lijkt zoiets wel handig. Kan je aangeven welke dit is? Overigens gaan jullie een mooie reis tegemoet. bert.surfcity@gmail.com.
Met dank op voorhand en groetjes aan allen.

Hennie en Henk (broer van Peter

Hoi Mia, dat is even schrikken dat mijn broer Peter een aanrijding moest hebben, en hopen dat de schade zo snel mogelijk verholpen is. We hopen dat de reis verder goed gaat verlopen. Daar heb ik wel vertrouwen in. Wij wensen jullie dan ook een mooie reis toe. PS We blijven jullie volgen. Hennie Henk de Vries

Willie & Gerard

Buon pomeriggio Mia,

Wat een geluk bij een ongeluk dat het persoonlijk leed bij ergernis gebleven is. Wij hopen dat de camper inmiddels naar behoren hersteld is en dat je weer blij en met genoegen je welverdiende vakantie kunt voortzetten.
Groeten en hou de Italianen in de gaten, want het zijn de slechtste chauffeurs van Europa!
(onze reactie is wel wat laat ,maar we waren even van de "buis".)

Willie & Gerard

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!