Australië, NT, Darwin - slot

Het is al weer flink warm als Rens ons op zondagmorgen rond 11:00 uur Australië-Darwin tijd (03:30 Ned.tijd) naar het vliegveld rijdt. We vliegen in circa 3,5 uur met Qantas in een krappe Boeing 737-800 naar Melbourne. Voor de oplettende lezer: inderdaad niet de snelste route, maar soms moet je wat om het ticket nog wat betaalbaar te houden … Vandaar vliegen we in een lange zit van 14 uur met Emirates in een ietwat ruimere Airbus 800 naar Dubai.

Hadden we in Darwin al moeite met de constante warmte, hier in Dubai is het momenteel nog een graadje of wat erger … De buitentemperatuur is rond de 34 graden, maar de gevoelstemperatuur is 47 graden… Heel veel winkels, de metro enz. enz. hebben allemaal airco, dus dat scheelt wat … Met alleen een stempeltje in ons paspoort mogen we het land in, we stallen een deel van de handbagage in een depot, kopen een dagkaart voor het openbaar vervoer in Dubai van omgerekend 5 euro pp en dan kunnen we op pad …

Het metrosysteem in Dubai is eenvoudig en we rijden mee tot de halte van de Dubai Mall en de bekende Burj Khalifa, met ruim 829 meter één van de hoogste gebouwen van de wereld. Vanuit de tram kunnen we overdekt (met airco) lopen naar de Dubai Mall. Het is rond 7 uur in de ochtend daar, en hoewel je de hele Mall door kunt dwalen, is er nog niets open, zelfs geen koffietentje. Wel zijn overal schoonmakers en vegers bezig, iets wat je hier de hele dag door overal ziet. Of glazenwassers die aan één van die enorme wolkenkrabbers hangen … We kunnen wel het enorme aquarium bekijken en de fontein. We gaan ook even naar buiten om de Burj Khalifa goed te bekijken en de enorme vijver met normaal gesproken spuitende fonteinen, maar waar nu (schoonmaak-) onderhoud aan gedaan wordt.

Buiten is hier gewoon niet te doen, ondanks het vroege uur. Het is drukkend warm en ontzettend benauwd. Er hangt ook een soort smog of wellicht woestijnstof in de lucht, waardoor het mistig lijkt. We besluiten verder te gaan met de metro naar de Mall of the Emirates. Ook hier ondanks dat het inmiddels al circa half 10 is, geen winkel open of koffietentje te zien. Wél een supermarkt met daarnaast iets waar koffie verkocht wordt. We mogen het alleen in de supermarkt afrekenen en opdrinken in een speciale ruimte, de foodcourt. Die foodcourt is dan met panelen afgeschermd van de winkel- en loopruimte. Dit is omdat het Ramadan is, op deze manier hoeven mensen die daar aan meedoen, zich niet te storen aan diegenen die daar niet aan doen. Oh … nu beginnen we het te begrijpen, in de vorige Mall waren ook wel koffietentjes achter zo’n scherm, maar wij dachten dat die nog niet open waren … Al doende leert men … En dat is ook de reden dat de winkels pas ‘echt’ open gaan om 19:00 uur, als het daar donker is.

We lopen nog even naar Ski Dubai, een overdekte skibaan in the Mall, met sneeuw, kabelbanen etc. Alle soorten en maten ski’s, sleetjes en dergelijke worden hier verhuurd. Alleen nu overdag even niet … want Ramadan … jammer dan! Omdat er dus niet zoveel te beleven valt én vanwege de enorme hitte, besluiten we om nog maar even héén en weer door Dubai te touren met de metro en daarna terug te gaan naar het vliegveld. We drinken koffie en eten wat … jawel, achter een scherm …. We mogen van de douane het land weer in met een stempel, halen onze gestalde handbagage weer op en gaan op weg door allerlei lange gangen, door nog meer tax-free shops om ons uiteindelijk bij de gate te melden vanwaar we in een kleine 7 uur weer met de Airbus van Emirates naar Amsterdam vliegen. Het is niet druk in het vliegtuig en een steward ziet Anno worstelen met z’n lange benen en biedt ons een plek aan met meer ruimte. Dat bevalt! Vanaf Schiphol, waar onze koffers ook weer op de juiste plek belandt zijn verder met de trein naar Zwolle en Dalfsen, waar vriendin Lisette al klaar staat om ons naar huis te brengen. Dan is het bijna 23:00 uur als we thuis zijn. Zo’n 44 uur na ons vertrek uit Darwin, opgezette benen, stijve spieren en flink moe … maar de gezellige weken en het kunnen bijwonen van de doctoraatuitreiking van Rens maken het allemaal de moeite waard!!

Na een flinke nachtrust worden we wakker met … regen !! Dat de temperatuur hier wat milder is, bevalt ons wel maar direct al weer regen ….

Alle lezers bedankt voor de reacties, de felicitaties, en tot een volgende keer !

Hartelijke groet, mede namens Rens,

Mia & Anno

Egbert en Mieke

Prachtig verhaal. Welkom thuis in ons mooie Nederland. Groeten Egbert en Mieke.

Geurt, Petra en Niels

Leuk om allemaal te lezen. Helaas weer op een einde, maar mooie herinneringen
grtn uit Ede

lu

Alles met interesse bekeken en gelezen.Nu zeker even uitpuffen in de nieuwe verbouwing????

BertvdB

Zo zie je niets is gratis. Je moet er wat voor over hebben maar ...........dan heb je ook heel veel. Vooral emotie. Mooi trippie geweest, jongelui.